Музиката се променя подобно на еволюиращ организъм

Британски специалисти по компютърни науки под ръководството на Матайза Мауч (Matthisa Mauch) от университета Куин Мери са изучили развитието на жанровете популярна англоезична музика през втората половина на ХХ век.

Изследването е публикувано в Royal Society Open Science.

В него са анализирани данните на седмичната американска класация с най-добрите популярни произведения US Billboard Hot 100 за 1960–2010 г.

За всяко от произведенията, споменати в списъка, учените открили 30-секунден фрагмент на запис от базата Last.fm и го анализирали. Така те получили данни за неговия ритъм, музикалните инструменти, вокалите и други параметри. След това произведенията автоматично били разделени на групи.

Оказало се, че разграничените от компютъра групи практически напълно съвпадали с тези, които били отделени от потребителите на Last.fm, например хип-хоп, рокендрол или диско.

По резултатите на разпределения масив от данни с популярна музика изследователите успели да построят своеобразно дърво, върху което отразили как е нараствала или намалявана популярността на отделни жанрове.

Така около 1963 г. в света на англоезичната музика най-често се изпълнявали произведения на Beatles и рок, към 1984 лидерството преминало към диското и хардрока, а към 1991 г. най-често се изпълнявали рап и хип-хоп.

Изследователите отбелязват, че независимо че диското е станало популярно около 1984, то е съществувало и по-рано, просто не е било толкова забележимо на фона на музиката от другите жанрове. По същия начин и в биологията бозайниците са съществували по време на динозаврите, но тяхното царство настъпило чак когато динозаврите са измрели. Освен това диското е произлязло от други по-ранни музикални форми, както и съвременните живи организми са произлезли от по-древни форми.

По време на изследването Мауч и екипът му се сблъскали с големи трудности – достъпа към големи масиви музикални произведения е бил затруднен от закони за авторски права. Анализът на музиката на Новото и Ранното ново време бил затруднен от обстоятелството, че макар да са известни множество музикални произведения от тези времена, данни колко често са изпълнявани тогава почти няма.

Но изследователите смятат, че независимо че тяхното музикално дърво показва, че ходът на развитие на музиката и развитието на живота тече по различни закони, те по нещо си приличат.