„Мълния” в черна дупка опроверга законите на физиката

© NASA/Goddard Space Flight Center Conceptual Image Lab

Миналия месец изследователи публикуваха в сп. Science статия за невероятните гама-лъчи, които, изглежда, може да достигнат хоризонта на събитията на масивна черна дупка, движейки се по-бързо от скоростта на светлината – граница около черната дупка, откъдето нищо не може да се измъкне.

Според теорията на Айнщайн нищо не може да се движи по-бързо от скоростта на светлината.

Но на 12 и 13 ноември 2012 година учените от обсерваторията Роке де лос Мучачос на остров Ла Палма, Канарски острови, са фиксирали гама-лъчи, които вероятно са имали по-висока скорост. Отчитайки размера на хоризонта на събитията на черна дупка, лъчите трябвало да го достигнат за 20 минути, а те направили това само за 5 минути.

„Според специалната теория на относителността, нито един обект от повърхността не може да се освети по-бързо, отколкото изисква светлината, за да я пресече. Тъй като областта, заобикаляща черната дупка IC 310, е няколко пъти по-голяма от нашата Слънчева система, нищо не би трябвало да я пресече по-бързо от 20 минути“, казва Джулиан Ситарек от Института по физика на високите енергии в Барселона (IFAE).

Учените предложили друга теория – че всъщност лъчите не се движат по-бързо от скоростта на светлината, а се появяват от различни страни на хоризонта на събитията, в резултат възниква илюзия, че те са го преодолели. По думите им бързото въртене на черната дупка е довело до образуването на магнитни полюси, полюсите са създали мощни електрични полета от двете страни. Те ускоряват частиците до скорости, близки до светлинната, но които не я превишават.

Когато тези ускорени частици се сблъскват с фотоните (частици светлина), те им предават част от своята енергия, превръщайки фотоните в гама-лъчи.

„Прилича на това, което се случва по време на бури“, казва Оскар Бранш от IFAE и представител на обсерваторията Роке де лос Мучачос, където астрономите използвали телескопа MAGIC за наблюдение на феномена.

Въпросната черна дупка се намира на 260 светлинни години от Земята и по такъв начин силната „буря“, която са наблюдавали астрономите, всъщност се е случила в миналото.

Макар че учените могат да наблюдават някои явления, заобикалящи черните дупки, в голяма степен те продължават да са загадка.

Процесът по образуване на мълнии на Земята също не е толкова еднозначен, както се смяташе преди. Д-р Мартин Уман, директор на международния център по изучаване на мълниите във Флорида, е открил, че бурните облаци не образуват достатъчно количество енергия, необходимо за появата на мълнии.