Над 90% от новите автомобили в Норвегия са електрически: Как се случи това

Норвегия се превърна в световен лидер в прехода към електрически превозни средства.
До 2025 г. над 93% от новите автомобили, продавани в страната, ще бъдат изцяло електрически.
Въпреки че е известна с богатите си запаси от петрол и газ в Северно море, страната се позиционира като световен лидер в прехода към по-екологичен транспорт.
Благодарение на всеобхватна политика на стимули, включително данъчни облекчения, по-ниски мита, освобождаване от ДДС и достъп до автобусни ленти, Норвегия е практически на прага на пълното премахване на продажбата на нови автомобили с ДВГ.
Делът на електрическите превозни средства в Осло надхвърля 40%
В някои норвежки градове около една трета от автомобилите по улиците са изцяло електрически, докато в Осло този процент достига до 40%.
„Промяната се случи изключително бързо и хората често не осъзнават колко добра е всъщност. Имаме по-тихи улици, по-чист въздух и преходът към електрически превозни средства не е финансова тежест за потребителите“, казва Кристина Бу от Норвежката асоциация за електрически превозни средства (NEVA).
Продажбите на електрически превозни средства са скочили от по-малко от 1% от пазара през 2010 г. до почти 89% от общите продажби на автомобили през 2024 г.
През 2025 г. този брой вече надхвърля 93%, според Норвежката администрация за обществени пътища.

Последователна, многогодишна национална стратегия.
Държавният секретар в Министерството на транспорта Сесили Книбе Крогланд посочва, че финансовите стимули, съчетани със силна инфраструктура, са били ключови.
В допълнение към правителствените инвестиции в обществени зарядни станции, от които в момента има над 10 000 в цялата страна, много домакинства имат възможност да зареждат електрически превозни средства у дома.
Норвежките шофьори на електрически превозни средства се радват на предимства като отстъпки от пътни такси, данъци и паркинги. А липсата на силно автомобилно лоби допълнително улесни прехода.
Освен това, замърсяващите превозни средства се облагат с все по-големи данъци, което ги прави икономически неизгодни.
Разбира се, има и критики.
Някои твърдят, че субсидиите за електрически превозни средства са облагодетелствали предимно по-богатите граждани, като същевременно са пренебрегнали алтернативни форми на устойчив транспорт, като например ходенето пеша и колоезденето.
Парадоксално е, че Норвегия насърчава зелената мобилност и планира да постигне климатична неутралност до 2030 г., а голяма част от БВП на страната все още идва от износ на изкопаеми горива.
До 2025 г. целта е всички градски автобуси да бъдат електрически, а до края на десетилетието 75% от товарния трафик да използва възобновяеми енергийни източници, пише Kajgana.