НАСА ще се нуждае от повече време и пари, за да достави проби от почвата на Марс

Марс
Ивайло Красимиров

НАСА подценява количеството време и пари, които ще са необходими, за да се върнат проби от скалите на Марс на Земята през следващото десетилетие, заяви независима комисия във вторник.

Съветът за преглед предложи на НАСА и Европейската космическа агенция да обмислят възможността да се включат следващите сонди към Марс в усилията за връщане на проби от почвата на Червената планета от 2026 до 2028 г., предвид всички технологични предизвикателства. Тези закъснения ще увеличат разходите, като тласнат бюджета за планиране до 4 милиарда долара или повече с 1 милиард долара от предвиденото в момента от НАСА, отбелязва панелът.

Вече повече от половината път до Марс измина марсоходът на НАСА Perseverance, който ще търси най-добрите геоложки проби след кацане през февруари. Той е насочен към кратера Йезеро (Jezero), за който се смята, че е древна делта на река, която някога може да е имала микробен живот.

Учените искат да анализират тези проби в най-добрите лаборатории на Земята, с надеждата да установят дали животът някога е съществувал в буйното, влажно минало на планетата. Целта е пробите да бъдат върнати в началото на 2030-те години.

За да направят това, космическите агенции се обединиха, за да разработят спускателен апарат за вземане на пробите, ракета, която да ги извади от повърхността на Марс, и орбитален космически кораб, който да ги приеме и върне на Земята. Подобно съоръжение ще изисква две отделни изстрелвания от Земята.

Председателят на Борда за преглед Дейвид Томпсън, пенсиониран главен изпълнителен директор на Orbital ATK, заяви пред репортери, че е препоръчително забавяне от две години на старта за най-добри шансове за успех. В същото време обаче никой не предлага НАСА да забави скоростта си, подчерта членът на панела Мария Зубер от Масачузетския технологичен институт.

Шефът на научната мисия на НАСА Томас Зурбухен заяви, че космическата агенция ще преоцени датите на мисията и ще разгледа всички варианти. Но засега „напред с пълна пара … по никакъв начин не правим почивка“, казва той.