НАСА възобнови подготовката на сондата Maven

© NASA. GSFC

Американската аерокосмическа агенция НАСА взе решение да продължи работа по подготовката за старта на марсианската орбитална сонда Maven.

Това изключение ще бъде направено поради това, че апаратът ще осигурява връзка за марсоходите на повърхността на Червената планета, се казва в съобщение на сайта на сп. Science.

Поради бюджетната криза работата на държавните органи в САЩ, включително НАСА беше преустановена. Във връзка с това възникна риск от срив в старта на новата марсианска мисия – ако Maven не бъде изстрелян в периода от 18 ноември до 7 декември, ще се наложи стартът да се отложи до 2016 година.

„Както разбрах, НАСА е анализирала ситуацията с мисията Maven и е стигнала до извода, че тя съответства на критериите, допускащи изключение (от режима на преустановяване на работата на държавните органи)”, съобщи научният ръководител на мисията Брюс Джакоски.

Той поясни, че Maven ще се занимава не само с изучаването на атмосферата на Марс, но и ще ретранслира данни от повърхността на планетата – от марсоходите „Кюриосити” и „Опортюнити”. Именно този факт дал възможността да се изключи работата по подготовка на апарата за старт от режима „шътдаун”.

„Вече възобновихме работа с апарата в Космическия център „Кенеди”, за да го подготвим за старт на 18 ноември. През следващите два дни ще определим ще има ли изменения в графика”, допълни Джакоски.

Проектът Maven (Mars Atmosphere and Volatiles Evolution), одобрен от НАСА през октомври 2010 година, е призван да изясни как е загубил Марс повечето от своята атмосфера. На учените е известно, че в миналото Марс е имал по-плътна атмосфера, допускаща наличието на течна вода на повърхността.

Голяма част от тази атмосфера е била загубена. Сондата Maven ще проведе точни измервания на днешната скорост на загуба на атмосфера, което ще даде възможност на учените да определят каква роля е играла тази загуба в измененията на марсианския климат, и да надникнат в миналото на Червената планета.

Източник: РИА Новости