Не климатичните промени са унищожили динозаврите

Ивайло Красимиров

Динозаврите не са били засегнати от дълготрайни климатични промени и са господствали на Земята преди внезапната им смърт, предизвикана от астероиден удар, твърди ново научно изследване.

Учените до голяма степен са съгласни, че въздействието на астероида ударил Земята и вероятно предизвиканата от него интензивна вулканична дейност, са унищожили динозаврите в края на периода Креда преди около 66 милиона години.

Въпреки това, има дебат дали динозаврите са процъфтявали преди това, или са били вече в упадък и на изчезване, поради дългосрочни промени в климата продължили милиони години.

Досега изследователите използваха намерени вкаменелости и някои математически модели, които им помогнаха да стигнат до заключение, че динозаврите вече са били в упадък, като броят и разнообразието на видовете им е намалявало още преди астероидът да удари Земята. Сега, в нов анализ, който моделира променящата се среда и разпространението на видовете динозаври в Северна Америка, изследователи от Imperial College London, University College London и University of Bristol са показали, че динозаврите вероятно не са започнали да изчезват преди метеорита.

Водещият изследовател Алесандро Чиаренца, от Департамента по наука и инженерство на Земята в Империал колидж, казва:
„Динозаврите вероятно не са били обречени на изчезване до края на периода Креда, когато астероидът удря Земята и води до края на тяхното управление, освобождавайки планетата за животни като бозайниците, гущерите и малка група от оцелели динозаври: птици.“

„Резултатите от нашето проучване показват, че динозаврите като цяло са били приспособими животни, способни да се справят с промените в околната среда и климатичните колебания, които се случват през последните няколко милиона години от късната Креда. Климатичните промени случили се за дълъг период от време не са довели до спад на динозаврите през последните етапи на този период“.

Изследването, публикувано в Nature Communications, показва как променящите се условия за фосилизиране означават, че предишните анализи са подценили броя на видовете в края на периода Креда.

Екипът фокусира проучването си върху Северна Америка, където са запазени много вкаменелости на динозаври от видове, като Тиранозавър Рекс и Трицераптор. През този период континентът е разделен на две от голямо вътрешно море.

В западната половина е имало постоянен запас от седименти от новосформиращите се Скалисти планини, които създават перфектни условия за фосилизиране на динозаврите, след като умрат. За сметка на това, източната половина на континента се е характеризирала с условия, които са много по-малко подходящи за образуване на вкаменелости.

Това обяснява защо в западната половина се намират много повече вкаменелости на динозаври и именно те  често се използват, за да се предположи, че динозаврите са били в упадък още няколко милиона години преди удара от астероид.

Друг от авторите, д-р Филип Маниън от University College London коментира:

„Повечето от това, което знаем за североамериканските динозаври от късната Креда, идва от област, по-малка от една трета от днешния континент, и все пак знаем, че динозаврите са бродили на този континент от Аляска до Ню Джърси и до Мексико. “
Вместо да се използват единствено тези известни вкаменелости от района, екипът прилага „моделиране на екологична ниша“.

Този подход моделира от какви условия на околната среда, (температура, валежи и др.), всеки вид се нуждае за да оцелее.

След това екипът набелязва къде ще са съществували тези условия, както на континента, така и във времето. Това им позволява да създадат картина на мястото, където групи от видове динозаври могат да оцелеят при промяна на условията, а не само там, където са намерени вкаменелости от тях.

Екипът е открил, че местообитанията, които могат да поддържат редица групи динозаври, всъщност са по-широко разпространени в края на периода Креда, но те са в райони, в които е по-малко вероятно да се образуват и запазят вкаменелости.
Освен това тези потенциално богати на динозаври райони са били по-малки, където и да са се намирали, отново намалявайки вероятността за откриване на изкопаеми от всяка една от тези области.