Нов обрат в свойствата на светлината

Напречна сила (в червено) и въртящ момент (в синьо), упражнявани върху частица (жълтата сфера) в еванесцентно поле, генерирано от пълно вътрешно отражение на стъклена призма.
© Konstantin Bliokh, RIKEN Interdisciplinary Theoretical Science Research Group (2014)

Японски, украински, американски и корейски учени откриха нови необичайни свойства на светлината.

Изследвайки динамичните характеристики на еванесцентната вълна, изследователите са открили, че нейният импулс и спин имат напречни компоненти, които са ориентирани под прав ъгъл към посоката на разпространение.

Физиците са открили също така, че напречната компонента на спина не зависи от поляризацията и спиралността. Свойствата на изследваните вълни в известен смисъл са противоположни на обикновените вълни, твърдят авторите.

Еванесцентната вълна се разпространява на границата на две среди с различни свойства (индекс на рефракция и диелектрическа проницаемост); нейната интензивност намалява експоненциално при отдалечаване от тази граница.

В обичайния случай светлинните кванти пренасят импулса в посока на своето движение; частицата има спиралност, която се определя от проекцията на спина в посока на движението и приема две стойности – плюс (дясноспинална частица) и минус (лявоспинална) единица. Спинът е квантова характеристика на елементарната частица, наричана понякога собствен момент на импулса.

Еванесцентните вълни намират приложение например в свръхточните микроскопи. Към технологиите, основани на такива затихващи вълни проявяват интерес и военните, които се интересуват от намаляване на видимостта на техника и обекти от радари.

Новите свойства са добра възможност да се изследват физически особености, които преди са били недостъпни за наблюдение.

Изследването е публикувано в сп. Nature Communications, а накратко с него можете да се запознаете на сайта на японския Институт за физико-математически изследвания RIKEN.