Нова революционна физична теория

революционна физична теория
Димитър Димитров

Според група физици от университета в Аделаиде скоро ще се промени всичко, което знаем за градивните частици на материята в Вселената. Ако теорията се окаже вярна, дългогодишни експерименти ще трябва да бъдат интерпретирани наново, което от своя страна ще наложи пренаписване на учебниците по ядрена физика.

В статия, публикувана в престижното списание Physical Review Letters, трима физици от САЩ, Япония и Австралия са изказали теория, че структурата на протоните в ядрата на атомите може да се променя при определени условия.

„Атомите съдържат протони и електрони, но и те имат вътрешна структура, състояща се от кварки и глуони – тях смятаме за градивни основни частици на материята“, казва проф. Антъни Томас (Anthony Thomas) от университета в Аделаиде.

„Според много учени идеята, че вътрешната структура на протоните може да се променя при определени условия изглежда абсурдна. За други, доказателствата за тази вътрешна промяна започват да стават видими и те ще помогнат да поправим несъответствията в теоретичната физика.“

Въпреки че тази теоретична промяна във вътрешната структура на протоните все още не е доказана официално, това явление започва да се изследва все по-усилено.

„Чрез изстрелване на лъч електрони към атомно ядро може да се измери разликата в енергията на изстреляните електрони, които представляват промененото състояние. Имаме няколко сериозни предположения относно резултатите от тези тестове и се надяваме скоро да получим точни числа“, добавя проф. Томас.

„Въпреки че принципът на експеримента е относително прост, точните измервания се получават изключително трудно и ще имаме нужда от най-съвременна машина като тази в лабораторията Джеферсън. Ползите за научния свят ще са значителни. Ако теорията се окаже вярна, ще създадем нова парадигма във ядрената физика.“

Phys