Нова суперсила на морските звезди

© University of Southern Denmark
Димитър Димитров

Учените отдавна знаят, че морските звезди притежават суперсили. Те могат да регенерират загубени крайници или органи; някои могат да реконструират цялото си тяло от един крайник. И сега тези животни разкриват още едно невероятно умение, което първо изглеждало като провален експеримент, пише Discover Magazine.

Студентите Фредерик Кристенсен и Трина Олсен от университета в Южна Дания трябвало да сложат „етикети“ на няколко морски звезди. Задачата била проста: представители на вида Asterias rubens трябвало да бъдат инжектирани с микрочипове – същите микрочипове, които се инжектират на домашните любимци във ветеринарните клиники. Микрочиповете щели да позволят на учените да идентифицират отделните индивиди. Този метод вече е бил използван успешно при морските таралежи.

Морските звезди били донесени в университета от рибари, които ги хванали случайно. Студентите инжектирали микрочиповете, но след няколко дни микрочиповете се оказали на дъното на аквариума. Морските звезди изхвърляли чуждите тела по някакъв начин.

Когато студентите наблюдавали случващото се, то приличало на трик на фокусник – в един момент ръката му е празна, в другия държи птица. Морските звезди избутвали микрочиповете през върха на ръцете си директно през кожата.

Професор Даниел Левитис искал да разбере повече за това умение на морските звезди и направил няколко експеримента. Първо изследователите инжектирали 53 морски звезди с микрочипове и ги наблюдавали всеки ден, за да видят какви промени ще настъпят. За по-малко от три седмици всички микрочипове били изхвърлени.

След това екипът учени инжектирали морските обитатели с малки магнити. Направили специално махало (кичур от косата на Трина и магнит с противоположен полюс) и когато го разклащали над морските звезди, можели да установят точното местоположение на инжектирания магнит в тялото на животното. Морските звезди били по-притеснени от магнитите отколкото от първоначалните микрочипове и ги изхвърлили много по-бързо.

Проследяването на магнитите показало, че въпреки че магнитите винаги напускат тялото през върха на крайниците, не отивали там директно. Изглежда, че чуждите тела в организма на морската звезда се движат на случаен принцип из тялото ѝ, преди да стигнат до изхода. По време на експериментите някои чужди тела минавали през повече от един крайник, преди да напуснат тялото.

Последната стъпка в експериментите била ултразвуково сканиране. Изследователите успели да разберат, че чуждите тела се движат из целома (кухина, която се разпростира и до крайниците). Понякога морските звезди свивали области от телата си, които са в близост до чуждите тела – изглежда, така ги избутват.

Професор Левитис казва, че този процес наподобява смътно изхвърлянето на треска от човешката кожа, но при морските звезди е много по-забележително. Нашите мускули упражняват натиск върху треската и тя просто излиза оттам, откъдето е влязла. Но морските звезди могат да изхвърлят големи обекти, които са поставени доста навътре в телата им, а дори могат и да ги „разхождат“ из телата си, преди да ги изхвърлят.

Защо въобще морските звезди притежават това умение? Професор Левитис смята, че има логика в него. „Морските звезди живеят труден живот. Те често биват наранявани или губят крайници“, добавя професорът. Той смята, че в телата на морските звезди често попадат чужди тела, като например камъчета или миди.

„Но морските звезди са факири в самолекуването и регенерацията. Умението им да изхвърлят чужди тела е последното в дългия списък от невероятни трикове, които тези животни умеят“, завършва професор Левитис.