„Нови хоризонти“ откри тъмен пояс на Харон (ВИДЕО)

© NASA/ Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute

Анализ на снимките, които сондата „Нови хоризонти“ е получила през последния месец, разкрива неочакван тъмен пояс на Харон – спътник на Плутон, съобщава сайтът на мисията.

„Научният екип сега се намира практически в пълен екстаз от това, което виждаме с приближаването към Плутон – всичките тези типове на релефа, които присъстват на планетата, включително тъмни и светли участъци, са открити от нашето вглеждане. Това е истинско „поле на чудесата“! И що се отнася до Харон, не смятам, че съм очаквал да видя тъмен полюс на него“, отбелязва научният ръководител на проекта Алън Стърн (Alan Stern).

Както обяснява Стърн, през последния месец камерата LORRI на междуплаетната станция „Нови хоризонти“ непрекъснато предавала на Земята снимки на Плутон и Харон, по които учените се опитват да оценят дали ще могат да видят всички особености от повърхността на двете тела в момента, когато сондата се приближи максимално с тях.

По оценки на планетолозите, тази страна на Плутон, която ще „гледа“ към „Нови хоризонти“ по време на тяхната среща, ще бъде доста по-разнообразна и интересна за изучаване, отколкото обратната страна на космическия „цар на подземния свят“. Харон очевидно ще бъде още по-интересен за наблюдения по време на сближаването, тъй като учените имат шанс да разкрият защо един от неговите полюси е оцветен в тъмни тонове.

Сега „Нови хоризонти“ се намира на 4,7 млрд. километра от Земята и само на 25 млн. километра от системата на Плутон. Сближаването на сондата, Плутон, Харон и техните спътници ще бъде на 16 юли тази година, след което космическият апарат ще продължи своето пътешествие към далечните краища на Слънчевата система.

Сондата „Нови хоризонти е изпратена на 19 януари 2006 година. Основната ѝ цел са Плутон и неговите спътници. Очаква се апаратът да се сближи до планетата джудже през юли 2015 година. След това той може да продължи изследването на обекти от пояса на Кайпер – външния слой астероиди, където съществуват множество големи ледени тела, много от които според астрономите са по-големи от Плутон.