Нови рисунки в платото Наска

© Nobuyoshi Yonezawa

Японски археолози от университета на Ямагата под ръководството на Масато Сакаи (Masato Sakai) са открили нови рисунки в платото Наска, съобщава агенция Asahi Shimbun.

Учените са открили 24 нови геоглифа недалеч от град Наска в южната част на Перу. От момента на началото на работата си през 2004 година екипът на Сакаи е документирал с 3D моделиране повече от 400 изображения в Наска.

© Nobuyoshi Yonezawa

От есента на 2013 година учените изследват северните склонни на градския район на Наска. Тогава те открили 17 геоглифа, изобразяващи лами. През 2014 година недалеч от това място са открити още пет геоглифа, а по-късно на склоновете на близката планина – други 19 фигури. Сред новите рисунки също преобладават изображенията на животни.

© Nobuyoshi Yonezawa

Новите геоглифи имат дължина между 5 и 20 метра и датират от II–IV век пр.н.е., когато в този регион била разпространена културата паракас. Според изследователите откритите геоглифи вероятно са по-стари от най-прочутите изображения на Наска – например колибрито или паяка, които са създадени почти хиляда години по-късно, през IV–VI в.

© Nobuyoshi Yonezawa

Учените смятат, че в този регион вероятно съществуват и други изображения, но те всички са застрашени от човешката дейност, тъй като се намират само на километър и половина от град Наска. В резултат много от новооткритите рисунки се намират в частни имоти, освен това в района се планира строителството на мост, което ще направи района много по-достъпен.

© Nobuyoshi Yonezawa

По такъв начин е необходимо да се вземат мерки за защитата на геоглифите, тъй като много от тях и сега са силно разрушени, отбелязва Сакаи.

Във връзка с това японските специалисти ще споделят получената информация с правителството на страната, за да се предотврати по-нататъшното унищожаване на геоглифите.

Първите т.нар. линии в Наска, открити през 20-те години на ХХ век, са внесени в списъка на Световното наследство на ЮНЕСКО. Те са разположени на площ около 450 кв. км.