Обърнаха назад процеса на образуване на рак на панкреаса

Електронна микроскопия на клетка на панкреаса.
© Sanford-Burnham Medical Research Institute

Резултати от ново изследване сочат, че раковите клетки на панкреаса могат да се върнат към нормално състояние.

Учените успели да постигнат това с въвеждане на белтък с названието E47. Този белтък се свързва със специфични последователности ДНК и контролира гените, участващи в растежа и диференциацията на клетките.

Авторите на изследването разчитат, че изследването им ще даде надежда за нов подход към лечението на повече от 40 000 души, умиращи от рак на панкреаса годишно само в САЩ.

Аденокарциномът на панкреаса е най-разпространената форма на рак на този орган. Тя на първо място се предизвиква от мутация в гена KRAS. Поради това клетките, секретиращи храносмилателен ензим (т.нар. ацинарни клетки), се трансформират в ракови. При този вид рак често не се откриват ранни симптоми и се диагностицира чак в напреднал стадий, когато води до загуба на тегло, болки в корема и стомаха.

„За първи път установихме, че излишната експресия на единствен ген може да намали тумора на аденокарцинома на панкреаса и да препрограмира раковите клетки в изходния тип клетки – казва водещият автор на изследването Памела Иткин-Ансари (Pamela Itkin-Ansari). – По такъв начин е очевидно, че раковите клетки на панкреаса съхраняват генетична памет и ние се надяваме да използваме това.“

Екипът от изследователския институт Санфорд-Бърнам, Калифорнийския университет в Сан Диего и университета Пардю генерирал повишени нива на Е47, което допринесло за спирането на фазата на растеж на G0/G1 и диференциацията обратно към ацинарни клетки.

След това изследователите провели експерименти в естествени условия с лабораторни мишки. Когато препрограмираните ракови клетки били въведени на гризачите, тяхната способност да образуват тумори била значително по-малка, отколкото при необработените клетки на аденокарцинома.

„Сега аденокарциномът на панкреаса при лечение се обработва с т.нар. цитотоксични агенти. Но средно след поставянето на диагнозата пациентите живеят едва шест месеца и подобрението в резултат на терапията се измерва в дни“, коментира съавторът на изследването проф. Андрю Лоуи (Andrew M. Lowy) от Медицинската школа при университета на Сан Диего.

„Фактът, че можем да върнем тези ракови клетки обратно в безвреден фенотип, доста обнадеждава. Още повече че терапията, базирана на клетъчна диференциация, вече успешно се използва за лечение на остра миелоидна левкемия и някои форми на невробластом“, допълва той.

„Със следващата крачка планираме да проверим въздействието на Е47 върху клетки, получени от туморна тъкан на пациента – тогава ще видим с точност ще може ли даденият белтък да осигури нов терапевтичен подход към лечението на това смъртоносно заболяване – казва Иткин-Ансари. – Освен това търсим молекули и лекарствени препарати, които могат да предизвикат излишна експресия на E47.“

Научната статия е публикувана в сп. Pancreas.