Океанолози предупреждават за необратими изменения в океана

© A. Venn

Необходимо е незабавно и съществено съкращаване на емисиите парникови газове. В противен случай ще видим необратими последствия – ще пострадат морските екосистеми. За това предупреждава изследователска група от инициативата „Океан 2015“.

До индустриалната ера нивото на въглероден диоксид в атмосферата е била 278 части на милион. Промишлеността го вдигнала с 40% до 400. Океанът е естествен „хладилник“ на планетата и едновременно „шкаф“ за излишните парникови газове. Той забавя затоплянето на планетата.

За тези си свойства океаните са заплатили висока цена – температурата на водата до дълбочина 700 метра се е повишила, което кара някои видове да мигрират по-близо към полюсите в последните десет години. Повишението на нивото на въглероден диоксид в много региони пречи на коралите и мидите да формират скелети от калциев карбонат. Ледниците се топят със заплашителна скорост, допринасяйки за повишаването на морското равнище.

Ако емисиите на въглероден диоксид останат на нивото от 2013 година, тоест 36 млрд. тона на година, ситуацията ще се влоши. Към края на века това ще повлияе на всички екосистеми на световния океан, което ще има последствия за хората в областите, в които те използват Световния океан – независимо туризъм, риболов или плажуване. И океанът няма да може да продължава да минимизира влиянието на човека върху околната среда.

В тази връзка изследователите припомнят:

1. Океанът влияе на климатичната система и има важна роля за хората.
  2. Антропогенното въздействие върху климата влияе на ключовите морски и крайбрежни видове, което се забелязва още днес. Много от тези растения и животни в близките години ще се сблъскат с високи рискове, дори ако човекът преуспее в снижаването на количеството емисии.
  3. Необходимо е спешно и съществено съкращаване на емисиите на въглероден диоксид, за да се избегнат необратими последствия за океанските екосистеми и техните възможности, които са необходими на човека.
  4. С увеличаването на въглеродния диоксид в атмосферата методите, които видовете използват за защита и адаптация, стават по-малко ефективни. Те не успяват да се приспособят и в резултат измират.

Климат