Около Вега е пренаселено с планети?

© David A Hardy/UKATC

За да се подхранва вътрешният прахов диск около тази звезда, нещо трябва да хвърля „гориво“ по-близо до нея и в ролята на такъв източник може да влиза цяла планетна система.

Шон Реймънд от Националния център за научни изследвания (Франция) и Ейми Бонсър от Бристолския университет (Великобритания) внимателно изучили околностите на Вега и стигнали до извода, че странностите, наблюдавани около тази звезда, може да се обяснят с наличието на доста населена планетна система.

Вега отстои от нас на 25,3 светлинни години, тя е звезда от спектрален клас А0, тоест бяла звезда от главна последователност. В това състояние тя ще прекара до преминаването към фаза червен свръхгигант, а след това – и към бяло джудже, което ще се случи след около 500 млн. години.

Вега не може да се нарече съвсем млада – звездата е на половин милиард години, тоест тя се намира на средата на жизнения си път, десет пъти по-кратък от този на Слънцето. Независимо че Вега отдавна се изучава от астрономите, яснота в някои наблюдения на нейните околности няма и досега.

Например от звездата идва много повече инфрачервено лъчение, отколкото може да се очаква от изчисленията и след изучаването на подобни светила от този спектрален клас. Причината за лъчението е наличието на прахови частици, прахов диск със съществена плътност, който поглъща видимото и ултравиолетовото лъчение на звездата, нагрява се и отдава топлина в инфрачервения диапазон.

Не всичко е ясно и със самия диск – за половин милиард години прахът трябва просто да е „отлетял“ от системата под напора на светлината, идващ от нейния център. Но това не се е случило, значи праховите запаси постоянно се попълват. Изглежда, източникът им е ясен – миналата година европейски и американски астрономи откриха признаци на втори пояс около Вега – там където може да има известно количество астероиди или планетезимали, тоест могат да се случват сблъсъци.

Впрочем Шон Реймънд и Ейми Бонсър са сигурни, че тук не всичко е толкова просто. Да, казват те, Вега има топъл прахов диск, отдалечен от нея на по-малко от 1 а.е., както и диск от отломки, който започва на 60 а.е. и стига чак на 100 а.е. от звездата. Но пренасянето на прах от хипотетични сблъсъци във външния пояс до вътрешния диск е много трудно да се обясни.

Откриват се следи от излишък на инфрачервено лъчение от района, отдалечен на 14 а.е. от звездата и съответстващ на астероидния пояс в нашата Слънчева система, но данните за него сега са малко. Във всеки случай наличието на два прахови пръстена от студен и горещ тип изисква някакъв механизъм на пренос на прах между тях, иначе близкият диск, започващ на 0,2 а.е. от Вега, щеше отдавна да е „издухан“ далече в пустотата на Космоса.

Системата на Вега (вляво) и Слънчевата система (вдясно, увеличена четири пъти за компенсиране на разликата в размерите). Вега и преди е подозирана в наличието на планети, тъй като това подозрително пространство между двата пояса трябва да се „разчиства“ от някого, но изчисленията на Реймънд и Бонсър заподозрели по-солидна основа.