Опасни ли са рентгеновите скенери на летищата?
Какво е общото между гранитните кухненски плотове, бананите и летищата? Всички те излъчват ниско ниво на радиация, при това – постоянно.
Според токсиколозите, хората не се прибират в къщи и не идват в офисите си с опасения за обновяването на кухнята. Нито спират да купуват банани. Вместо това, само един от тези източници е причина за несъразмерна тревога – това са скенерите за сигурност на летищата.
Загрижеността на пътниците често се основава на предупрежденията, издадени от медицинските доставчици на медицински рентгенови уреди. Администрацията по храните и лекарствата предупреждава пациентите да се подлагат на рентгеново изследване само когато е абсолютно необходимо. Но трябва ли хората да се притесняват и от скенерите за сигурност на летищата?
„За щастие, няма нужда да се притеснявате“, казва д-р Люис Нелсън, професор и председател на отделението по спешна медицина в Медицинския институт Rutgers в Ню Джърси, САЩ.
Излъчването е общ термин за различни видове електромагнитна енергия: йонизиращо лъчение (което излъчват рентгеновите апарати) и не йонизиращо лъчение (което включва радио и магнитни вълни). Основната разлика между йонизиращата и не йонизиращата радиация е нивото на енергия, което те предават.
Йонизиращата радиация има достатъчно енергия, за да разбива електроните от атомите, създавайки свободни радикали; тези химически реактивни частици могат да увредят ДНК и да увеличат риска от рак при хората.
Но йонизиращата радиация има реално въздействие върху нашето здраве само когато се приема във високи дози. А на летищните рентгенови апарати, въпреки че около половината от скенерите излъчват йонизиращо лъчение, дозата просто не е достатъчно висока, за да нанесе телесна повреда, казва Нелсън. Освен това, другата половина от скенерите използват милиметрови вълни, форма на не йонизираща радиация.
„Лъчението е толкова слабо, че е незначително“, казва Нелсън пред изданието Live Science.
Докато пациентите могат да имат право да бъдат загрижени за броя на медицинските рентгенови прегледи и лъчите, които получават, количеството радиация, доставяно от рентген на летището, е съвсем малко. Рентгенография на гръдния кош облъчва пациента около 1000 пъти повече в сравнение със скенера на летището. Рентгеновите скенери на летището доставят 0,1 микросиверта на радиация при сканиране. За сравнение, типичното рентгеново изследване на гръдния кош дава 100 микросиверта радиация, според проучване от 2008 г., публикувано в списание Radiology.
„Пътниците са изложени на много повече радиация в самолета, по време на самия полет“, казва Нелсън.
„Всяка минута в самолета доставя приблизително същата доза радиация, както при едно рентгеново сканиране на летището. По ирония на съдбата хората се страхуват от излагане на радиация при скрининга преди полета, а нямат никакви притеснения да се качи на самолета“, казва Нелсън.
Тези скенери излъчват такова малко количество радиация, че дори ако летите всеки ден в продължение на една година, все още ще сте получили само част от йонизиращото лъчение, което поглъщате с храната, според оценки от NASA.
Повечето храни съдържат малки количества радиоактивни молекули въглерод-14 и калий-40, според НАСА. Всъщност много от предметите и веществата, с които се сблъскваме, ежедневно излъчват радиация – почвата, циментовите тротоари, сградите и дори въздухът, който дишаме, са леко радиоактивни.
„В сравнение с цялата тази радиация, рентгеновият скенер излъчва незначително количество“, казва Нелсън. „Това важи дори за хората, които са по-уязвими от радиационно облъчване, като бременни жени и бебета, които получават същото количество фонова радиация ежедневно, както всеки друг“.
„Дозата прави отровата“ – казва Нелсън. „Всичко е токсично, ако получите достатъчно голяма доза. И обратно, всичко е безопасно, ако получавате достатъчно ниска доза“.
Като имаме предвид всичко казано, рентгеновите лъчи на летището окончателно попадат върху нетоксичната страна на спектъра.