Раздвоената личност на един пулсар

© NASA

Учените откриха странна звезда, способна спонтанно да превключва между два типа излъчване – рентгеново и интензивно излъчване на радиовълни. Макар че сами по себе си тези излъчвания не са нещо необичайно за звездите и във Вселената има множество обекти, които по време на въртенето си освобождават и рентгеново излъчване, и радиовълни, досега не е откриван нито един обект, който да излъчва в двата типа наведнъж.

Според специалистите най-близкият пример за подобие на новия обект са звездите, които на един етап от своята еволюция отделят рентгеново излъчване, а на друг – радиовълни. Новата звезда по класификация е пулсар и освобождава едновременно и двата вида. Първоначално специалистите заподозрели, че си имат работа с два разположени много близо един до друг обекта, но след това било потвърдено, че обектът е един.

„Когато изучавахме предишните научни публикации, опитвайки се да намерим нещо подобно на нашия обект, нищо не открихме. Все още не можем да обясним с какво може да е свързана такава двойственост на излъчването. По-скоро тя е обусловена от уникалната магнитна обвивка на звездата, която под въздействието на някакви неведоми причини може много бързо да преминава между различни състояния”, казва Вим Хермсен, астроном от университета на Амстердам.

Според него подобни изменения в магнитосферата на звездите все още много слабо се разбират от науката.

Новата звезда е получила обозначението PSR B0943+10. По оценка на специали