Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Организмът умира постепенно – клетка след клетка

25 юли 2013 г. в 18:20
Последно: 31 март 2016 г. в 20:12

Някои я рисуват с коса в ръката и тъмен плащ или като ангел. В различните култури образът на смъртта се изобразява различно.

Но колкото и богато и художествено да се описва тя, от биологична гледна точка смъртта остава не по-малка загадка, отколкото е самата поява на живота на Земята.

Учените отдавна се опитват да изяснят процесите, които протичат в организма в последните мигове от живота и дори описват стадиите на смъртта. Но доскоро изследователите не знаеха как да изучат дори такива прости неща като химичните изменения в клетките на умиращия.

Съвместна работа на учени от Белгия, Великобритания, Гърция и САЩ дава възможност да се разбере повече за това как клетките от живи се превръщат в мъртви. В статия, публикувана в PLOS ONE, авторите пишат, че на клетъчно ниво смъртта се разпространява подобно на вълна и се съпровожда от синя флуоресценция.

По разбираеми причини обект на изследването е станал не човешкият организъм, а умиращи безгръбначни от вида Caenorhabditis elegans. Според учените клетъчната реакция при тези нематоди е аналогична на тази, която протича в човешкия организъм.

Анализът показал, че в момента на гибелта на клетките от техните лизозоми се отделя антранилова киселина, която при контакт с цитоплазмата предизвиква светене със син цвят. Учените смятат, че източник на флуоресценцията може да е пигментът липофусцин, образуващ се при окисление на белтъци и мазнини.

Едновременно с отделянето на антранилова киселина настъпва освобождаване на калций, който, попадайки в съседните клетки, провокира по-нататъшния процес на разрушаване.

Клетъчни изменения в момента на смъртта на нематод – синята флуоресценция отбелязва разрушаването на клетките. Снимките са правени в интервал 5, 10 и 15 минути.