Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Axiom Space и Prada представиха окончателния дизайн на скафандъра за полети до Луната

18 октомври 2024 г. в 13:00
Последно: 18 октомври 2024 г. в 11:55

Американската космическа компания Axiom Space и италианската марка Prada представиха окончателния дизайн на скафандъра, който ще носят астронавтите на НАСА по време на предстоящото кацане на Луната. Това ще се случи в рамките на програмата Artemis.

Дизайнерите и инженерите гарантираха, че новият костюм може не само да защити астронавтите от радиация, лунен прах и екстремни температури, но и да изглежда естетически приятен.

Като основа е използван моделът на скафандъра xEMU (Extravehicular Mobility Unit), разработен от НАСА, носен преди повече от 50 години от астронавтите на „Аполо“.

Новият скафандър се нарича AxEMU (Axiom Extravehicular Mobility Unit) и е подобрен специално за излизане в открития Космос и ходене по повърхността на Луната.

Костюмът е изработен от бял материал, който отразява топлината и предпазва астронавтите от екстремни температури, лунен прах и излагане на радиация.

Както отбелязва Axiom Space, едно от предимствата на новата разработка е повишената гъвкавост, производителност и сигурност.

Космическият „костюм“ е универсален – подходящ е за всички членове на екипажа, независимо от пола. Той може да издържи на високи температури на южния полюс на Луната и на ниски температури в постоянно сенчестите зони за най-малко два часа.

Въпреки че първоначално е бил проектиран за достъп до лунната повърхност, според ръководството на Axiom в бъдеще той може лесно да бъде адаптиран за използване в ниска околоземна орбита, например за космически разходки от Международната космическа станция (МКС) или бъдещата частна космическа станция, която компанията разработва.

Костюмът ще може да осигури излизане в открития Космос за поне осем часа.

Оборудван е с бордова диагностична система, която позволява да бъдат наблюдавани състоянието на астронавтите и оборудването. Има система за почистване на въглероден диоксид и технология за охлаждане, която помага за премахване на топлината от системата. Компанията е подобрила и традиционните ръкавици за астронавти.

Костюмът AxEMU ще бъде използван по време на полета Artemis III, планиран за есента на 2026 г. Това е втората пилотирана експедиция в рамките на Artemis, по време на която екипажът ще трябва да кацне на Луната за първи път от 1972 г.

Prada допринесе за проекта, като предостави висококачествени материали и уникални техники за шиене. Заедно с инженерите на Axiom Space, дизайнерите са работили, за да гарантират, че новите костюми не само ще бъдат удобни и ще предпазват астронавтите от суровите лунни условия, но и ще бъдат естетически приятни.

AxEMU вече е преминал редица предварителни тестове. Показал е и добри резултати при тестване в условия на ниска гравитация. Предстои да премине подводни тестове с екипаж и цялостни тестове с прототип на лунния роувър. Финалните тестове са планирани за 2025 г.

HiTech