Отказваме цигарите и дебелеем. Защо?

Качването на килограми при тези, които отказват цигарите, е свързано не с изменения на режима на хранене, а с пренастройване на стомашната микрофлора. В стомасите на такива хора получават преимущество бактериите, които помагат на организма да поема колкото се може повече хранителни вещества.

Пушачът, решил да се откаже от вредния навик, винаги е заплашен от перспективата за качване на килограми. И това не е приказка, ами наистина е така: добре било, ако става дума за няколко килограма попаднете в тези 8%, които качват средно по 7 кг. Освен това става ясно, че това не зависи от храненето: бившият пушач може да си приема същите калории (или дори по-малко) и все пак да напълнее. Защо се случва така?

Герхард Роглед от Университетската болница в Цюрих (Швейцария) и колегите му смятат, че виновни за това са стомашните бактерии.

В продължение на 9 седмици изследователите събирали образци от генетичен материал от бактерии, живеещи в стомасите на 20 души. Сред тях петима изобщо не пушели, петима били пушачи и продължавали да пушат през цялото изследване, а останалите също пушели, но седмица след началото на експеримента прекратили вредния навик.

При постоянните пушачи и тези, които не пушели, съставът на микрофлората се променил слабо за тези девет седмици. Което не може да се каже за отказалите цигарите – при тях започнали да доминират бактериите от група Proteobacteria и Bacteroidetes, а групите Firmicutes и Actinobacteria изчезнали от стомаха. Всичко това било съпровождано с увеличаване на теглото – опитите за отказ на цигарите добавили на участниците в експеримента средно 2,2 кг. И това при положение че храненето им останало без промяна.

Както пишат авторите в интернет изданието PLoS ONE, тези две групи – Proteobacteria и Bacteroidetes, започват да доминират в стомаха при обикновеното пълнеене – когато Proteobacteria и Bacteroidetes били поставяни в стомасите на мишки, последните натрупвали тегло.

Тоест експушачите пълнеят не от промяна в храненето, а от промяна в стомашна микрофлора.

Защо се случва така, не е съвсем ясно – или пушенето само по себе си се намесва в екологията на микрофлората, или организмът, отвиквайки от никотина, започва да изисква много енергия, а след това в стомаха получават преимущество микробите, които помагат за получаването на повече хранителни вещества.

Но проблемът с излишното тегло за тези, които отказват цигарите, може да се реши, допълват изследователите.

Източник: Swiss National Science Foundation