Откриха „липсващата“ материя на Вселената?

Ивайло Красимиров

Благодарение на някои доста строги научни изчисления, учените отдавна успяха да определят колко материя е имало във Вселената, когато се е случил Големият взрив. Проблемът досега беше, че те всъщност не можеха да открият поне половината от това, което се предполага, че е във Вселената. Сега, използвайки загадъчните бързи радио избухвания (FRB), изследователи от Университета „Къртин“ най-накрая са открили цялата липсваща материя в огромното пространство между звезди и галактики.

Въпросната материя се нарича „барионна материя“, която е съставена от неутрони и протони, съставляващи всички неща, които можем да докоснем и видим (за разлика от тъмната материя, която е съвсем различна история). Според водещият автор на изследването, професор Жан-Пиер Макуарт, учените търсят тази материя от почти 30 години. „Но когато разглеждахме сегашната Вселена, не можехме да намерим половината от това, което трябваше да бъде там, според изчисленията. Това беше малко смущаващо “, казва той.

„Съдържанието на междугалактическото пространство е много оскъдно. Липсващата материя беше еквивалентна само на един или два атома в стая с размер на среден офис. Поради това беше предизвикателство да я открием, използвайки традиционните техники и телескопи“.

Въпреки това, изследователският екип най-накрая успява да открие липсващата материя, като използва феномена на FRB – кратки избухвания на енергия, които идват от произволни посоки в небето и траят милисекунди. Учените все още не знаят какво ги причинява и тяхната случайност ги прави трудни за откриване и още повече за наблюдение.

Но както обяснява професор Макуарт, използвайки тези FRB като „космически центрове за претегляне“, екипът е успял да открие липсващата материя.

„Радиацията от бързи радио изблици се разпространява от липсващата материя по същия начин, по който виждате цветовете на слънчевата светлина да са разделени в призма“, казва той.

„Вече успяхме да измерим разстоянията до достатъчно бързи радиоизбухвания, за да определим плътността на Вселената.“

Удивително е, че екипът е трябвало да наблюдава само шест от тях, за да отчете цялата липсваща материя, на базата на измерената плътност. Резултатите са близки до предишни оценки за това колко плаваща материя има във Вселена, което най-после дава отговори на мистерия, която астрофизиците преследват от десетилетия.

Публикувано в изданието Engadget.