Откриха нов съсед на Млечния път

© Дмитрий Макаров

Нашата галактика – Млечният път, влиза в състава на куп, известен на астрономите като Местната група. Освен нашата галактика и Андромеда в този куп влизат още редица галактики джуджета.

Наскоро със съвместни усилия на американски и руски астрономи е открита още една малка галактика. Звездната система е отдалечена на седем милиона светлинни години от Земята. Резултатите от наблюденията и изчисленията са представени в изданието Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Откритието принадлежи на екип, работещ под ръководството на проф. Игор Караченцев от Специалната астрофизична обсерватория на РАН в Карачаево-Черкесия. Учените провеждали наблюдения на звездното небе с помощта на космическия телескоп „Хъбъл“ през август 2014 г. и открили галактика, която по-късно получила кодовото име KKs3.

Звездната структура джудже се вижда на южното небе в посока съзвездието Хидра. Цялата маса на звездите в KKs3 е една десетохилядна от масата на Млечния път.

Новият съсед е класифициран като кълбовидна галактика джудже (клас dSph). При нея липсват спиралните ръкави, които притежава Млечният път, а също различни материали, както и газ и прах, необходими за формирането на нови поколения звезди.

Обикновено газът и прахът се привличат от големите галактики – като Андромеда, след което в съседство се формират нови звездни системи джуджета. Както се разказва в съобщение на Кралското астрономическо общество на Великобритания, последните в повечето случаи са разположени близо до източника на своето раждане – по-големи галактики.

Астрономите обикновено проявяват повишен интерес към галактиките от клас dSph, тъй като такива структури позволяват да се разбере как изобщо се формират гравитационно свързани звездни системи. С телескопа „Хъбъл“ дори се правят опити за търсене на такива структури извън пределите на Местната група.

Близките до нас галактики на 20 млн. светлинни години съдържат редица ярки галактики. образуващи пръстен, в центъра на който се намира Млечният път.