Откриха нови екзопланети в относителна близост до Земята

Ивайло Красимиров

Очертава се интересна година за екзопланетите. Телескопът на НАСА TESS откри първата си потенциално обитаема планета в обитаемата зона на далечна звезда и сега изследователите откриха доказателства за втора екзопланета, обикаляща най-близката ни звездна съседка Проксима Центавър.

Друг един от тези новооткрити светове, GJ433 d, планета, наподобяваща Нептун, обикаляща около орбитата на звездата GJ433, която се намира на 29,5 светлинни години от Земята, в центъра на съзвездието Хидра. Тази екзопланета е приблизително със същия размер като Нептун и има много от същите характеристики. Изследователите смятат, че всяка повърхностна вода на планетата вероятно е замръзнала. Температурите на Нептун могат да паднат до -215 градуса по Целзий.

„GJ 433 d е най-близката и най-студена планета, наподобяваща Нептун, открита някога“, обяснява астрофизикът Фабо Фън от Института за наука в Карнеги, който ръководи екипа от изследователи за откриване на екзопланети заедно с Пол Бътлър.

Екипът забеляза и две потенциално обитаеми екзопланети, обикалящи около орбитите на близките звезди GJ180 (на 40 светлинни години) и GJ229A (на 18 светлинни години) сред групата от пет новооткрити екзопланети. Екипът забеляза и редица светове, за които подозират, че са кандидати за екзопланета и се стремят към повече наблюдения.

Една от двете новооткрити планети, орбитиращи в обитаемата зона на техните звезди, GJ229Ac, има маса приблизително 7,5 пъти по-голяма от тази на Земята и орбита 106 дни. Любопитно е, че звездата тип червено джудже, около която обикаля, е придружена от по-малка, неуспешна кафява звезда-джудже, което ще предостави на изследователите отлична възможност да изучат уникална звездна система.

Другата потенциално обитаема екзопланета GJ180d има маса 7,9 пъти по-голяма от земната и завършва своята орбита за 122 дни.

Изследователите казват, че откриването на тези нови екзопланети е вълнуващо предизвикателство, защото те обикалят около звезди относително близки до нашата звездна система, което означава, че те ще бъдат лесни за наблюдение през следващите години.