Откриха прозорец за лечение в мозъка

© C. J. Guerin, MRC Toxicology Unit/SPL

Лекарите за първи път успяха по желание да отворят и затворят защитата на мозъка – кръвно-мозъчната бариера. Такъв пробив ще позволи да се доставят препарати в болните участъци на мозъка, които преди бяха недостъпни.

В крайна сметка това може да помогне в лечението на такива болести като Алцхаймер и мозъчни тумори.

Кръвно-мозъчната бариера е обвивка от клетки, която оплита кръвоносните съдове на целия мозък, физиологична бариера между кръвоносната система и централната нервна система.

Тя защитава уязвимите тъкани на мозъка от токсини в кръвотока и именно затова се явява основно препятствие за лечение на мозъчни разстройства, тъй като блокира преминаването на лекарствени препарати.

По-рано няколко групи учени са успявали да отворят тази бариера при животни и да пропуснат лекарства през нея. Сега Майкъл Кани и колегите му от парижкия медицински център CarThera са успели да осъществят това в експерименти с участието на хора, използвайки мозъчни импланти и инжекции с микромехурчета. Когато ултразвуковите вълни въздействали на микромехурчетата в кръвта, те започвали да вибрират, което отворило клетките на кръвно-мозъчната бариера.

С участието на хирурга Александер Карпентие от болницата Питие-САлпетрие в Париж Кани тествал тази технология върху хора с рецидив на глиобластом, най-агресивния тип рак на главния мозък.

На пациентите била проведена операция по отстраняване на тумора, след това за унищожаване раковите клетки били подложени на въздействието на химиотерапевтични препарати, включително карбоплатин. Туморите направили кръвно-мозъчната бариера нехерметична, което позволило ултрамалки дози химиопрепарати да проникнат към целта. Но при условие че проникнат повече, ефектът би бил съществено по-голям.

Учените тествали технологията на четирима пациенти, имплантирайки им ултразвукови устройства през отверстия, направени в черепа по време на операциите по отстраняване на туморите. След това болните получили инжекция микромехурчета и ултразвукът бил включен в продължение на две минути. Устройството изпращало импулси с ниска интензивност в област на мозъка с размер 1 на 5 сантиметра.

Кани смята, че такава процедура отваря кръвно-мозъчната бариера в тази област за около 6 часа. В хода на този временен прозорец всеки от пациентите получил нормална химиотерапия.

От юли 2014 година веднъж месечно всеки от четиримата пациенти получавал такова лечение. След още няколко месеца Кани ще може да определи влиянието на новия метод върху туморите. Но още сега е известно, че химическия маркер, въведен заедно с микромехурчетата, успял да пресече кръвно-мозъчната бариера – вероятно това ще бъде достъпно и за препаратите за химиотерапия.

Новото изследване има редица преимущества. Изучаването на болестта на Алцхаймер върху животни позволило да се предположи, че отварянето на бариерата (без добавянето на каквито и да било лекарствени препарати) води до снижаване на количеството протеинови плаки, свързани със заболяването.

Напълно е възможно при нейното отваряне атака да предприемат имунните клетки. Аналогичен имунен отговор може да помогне в борбата с раковите клетки. Кани смята, че новата технология ще помогне да се преборят злокачествените тумори в главния мислителен орган на човека.