Откриха специфични стволови клетки на растежа: учените вече знаят не само какво, но и как

Ивайло Красимиров

Австралийски учени откриха, че протеинът наречен Меокс1 играе жизненоважна роля при растежа на стволовите клетки в човешкото тяло. Това е поредната частица от пъзела за изграждане на органи. Споменатият протеин Меокс1 има водеща роля в подпомагане израстването на мускулите.

Откритието е направено в процес на проучване на рибата „зебра“, която е известна с бързите си темпове на растеж  и някои биологични прилики с хората. Колкото и странно да звучи. 70% от човешката ДНК е обща с тази на рибите зебри.

Меокс1 направлява растежа на мускулите, като се подбират подходящите стволови клетки за производство на специфичните тъкани, за разлика от други опити при които ръстът е предизвикван от стволови клетки подбрани на случаен принцип.

Водещият учен в екипа, Питър Кюри казва: „Преди нашата работа по този проект да започне, ние дори не подозирахме, че съществуват специфични стволови клетки улесняващи растежа, нито как те могат да се използват. Само фактът, че открихме, че те съществуват, ни води към желанието да ги използваме, да ги контролираме и да ги реактивираме при увредени мускулни тъкани.“

Изследването е кардинално, защото не само показва какво стволовите клетки могат да правят, но и показва как го правят. Учените знаят от доста време, че стволовите клетки могат да създадат тъкан от тялото, но до този момент нямаше яснота, как точно става това. С откритието на стволови клетки, които създават мускули, екипът прави сериозна крачка в биологията на развитието. Откритието е сериозна крачка и за създаването на лабораторни условия  за растеж на стволови клетки.

Когато процесът на създаване на тъкани и цели органи в лабораторни условия е завършен и успешен, това ще спасява живота на хиляди хора. Чакането на подходящи донори ще свърши, вместо това ще се създава орган според нуждите на всеки болен. Само в САЩ 22 души умират всеки ден, чакайки за трансплантация и подходящ донор.