Откриха вода в атмосферата на близка екзопланета

© Dunlap Institute for Astronomy & Astrophysics, Mediafarm

Учени от Канада и САЩ откриха водни пари и въглероден оксид (CO) в атмосферата на екзопланета, намираща се на 129 светлинни години от Земята. Тази планета е една от четирите, които се въртят около младата звезда HR8799 в съзвездието Пегас, казва Куин Конопаски от университета на Торонто.

Екзопланетата HR8799c е около седем пъти по-масивна от Юпитер и е разположена на такова разстояние от своята звезда, както Плутон от Слънцето. Наличието в атмосферата на този газов гигант на молекули вода и въглероден оксид е установено със спектрален анализ.

„Успяхме да изучим детайлно тази планета благодарение на телескопа на обсерваторията Кек. Тази екзопланета има идеален набор от свойства – тя е достатъчно ярка и е разположена достатъчно далече от своята звезда, за да можем да получим спектрални данни”, отбелязва д-р Конапаски.

„Сравнителният анализ на получените от нас данни за нивото въглерод и кислород в атмосферата позволява да разберем по-добре как се е зародила тази планетна система”, добавя Тревис Бармън, астроном от обсерваторията Лоуел. В статия в сп. Science авторите на изследването привеждат данни за химичния състав и гравитацията на HR 8799c.

Учените смятат, че новите данни ще им помогнат по-добре да разберат процесите на формирането на планетите от Слънчевата система, например да надникнат в миналото на нашия газов гигант Юпитер.

Днес са известни около 850 планети извън пределите на Слънчевата система. Основно те са газови гиганти и шансовете да бъде открит живот на тях са минимални.