Откриха живот в земната кора под океана

Езерото Северно на западния склон на Средноатлантическия хребет. © Diana Kenny

Хидробиолози от САЩ за първи път са открили живи организми във водоносния слой на земната кора под океана. Изследването е публикувано в сп. Scientific Reports, съобщава Морската биологична лаборатория при Чикагския университет (САЩ).

Учените са открили активно микробно общество в района на седиментното езеро Северно на западния склон на Средноатлантическия хребет. Бактериите обитават земната кора на няколко десетки метра под водата на дълбочина около 4,5 километра.

Възрастта на организмите се оценява на осем милиона години. Те живеят на тъмно при температура 20-25 градуса по Целзий. Това е съществено под температурите на хидротермалните източници, достигащи до 400 градуса по Целзий, където по-рано са откривани черни пушачи.

Образци с микроби са добити от учените в резултат на пробиване. Подводната обсерватория, монтирана в Северното езеро, е започнала работа през 2011 година. През 2012 година тя е пробила на дълбочина 250 метра под морското дъно. Представеният анализ използва проби от 2014 година.

Учените отбелязват, че за първи път са открили бактерии в студени участъци на океанското дъно. По-рано живи организми са намирани в близост до хидротермални източници. Изследването е важно за разбирането на биоразнообразието и възможностите за извънземен живот.