Открит е нов вид химична реакция

За цялото време на изучаване на химичните реакции от човечеството са установени само 36 техни разновидности. За съществуването на 37-и тип учените са се досещали, но чак сега изследователи от Масачузетския технологичен институт и университета на Минесота са успели да докажат неговото съществуване и в детайли да опишат неговия механизъм.

Описаната от учените химическа реакция е протичащо при ниски температури окисление, в резултат на което настъпва разпад на сложни органични молекули, известни като гама-кетохидропероксиди. Тази реакция, както твърдят американските учени, играе важна роля в атмосферните процеси, които осигуряват формрането на влияещите на климата аерозоли, в биохимичните процеси, важни за човешката физиология, както и в работата на двигателите с вътрешно горене.

Първата в научната литература догадка за съществуването на подобна реакция е изказана преди около 30 години от служителя на компанията „Форд” Щефан Корцек. Той се занимавал с проблемите на разделянето на машинното масло под влиянието на кислорода.

„Дори при взаимодействие на обикновения въгреводород с кислород протичат процеси, чиято фундаментална основа е неизвестна”, пише Карцек. Изучавайки взаимодействието на карбоксилни киселини и кетони, той обърнал внимание на неочаквано сложни процеси, където взаимодействието е протичащо. Както се оказало, Щефан Корцек вярно е предсказал съществуването на неизвестна на този етап химична реакция, макар и да грешал с някои предположения относно принципите, по които тази реакция протича.

Така или иначе в продължение на две десетилетия работата на Корцек не привлякла вниманието на научната общественост. Един от авторите на сегашното изследване, публикувано в Journal of the American Chemical Society – Амрит Ялън, признава, че самият той е научил за разработките му почти случайно. „Преглеждах списанията в търсене на друго изследване и се натъкнах на тази работа, която нямаше нито теоретично, нито експериментално потвърждение. И ние решихме де вадим можем ли да проверим тези наблюдения със средствата на квантовата механика”, спомня си Ялън.

Друг изследовател – Уилям Грийн, подчертава, че откритата от тях реакция ще помогне по-дълбоко да се разберат процесите, протичащи при изгаряне на биогориво. Също учените смятат, че тази реакция протича при стареенето на човешката кожа. Накрая има основание да се смята, че бъдещи изследвания ще позволят да се открият още повече химични реакции, напомнящи изучената.