Отпечатък на диханието заменя пръстовите отпечатъци

© P. S. Martinez-Lozano et al., PLOS ONE, 8 (2013)

По какъв начин може да бъде идентифициран човек? По отпечатъците на пръстите? По зеницата на окото? По ДНК? Има ли нови начини? Да, казват швейцарски изследователи от Федералния институт по технологии в Цюрих – по неговия дъх. По-точно по „букета” химични компоненти, отделяни през устата или носа. Според изследователите няма двама души с напълно еднакъв химичен състав на издишвания газ, тоест всеки има уникален „оптечатък на диханието” (breathprints), който се променя през деня и отразява химическите реакции, протичащи в организма.

В хода на експеримент доброволци издишвали в масспектрометър (на снимката), който разлагал дъха на химични компоненти. За разлика от старите методи, изискващи подготовка на образеца, уредът, използван в това изследване, е способен непосредствено да приеме издишването ви и да даде резултат за броени секунди.

„Дихателните метаболити” са толкова уникални, както и отпечатъка от зеницата на окото, а освен това по тях може да се направи анализ на състоянието на човека по същия начин, както се прави анализ на кръвта или урината. „Тестът на дъха е сигурен начин за идентификация и диагностика, който освен това е неинвазивен, не причинява неудобства и не принуждава човека да се подлага на болезнени процедури, като например вземане на кръв от вената”, казва Ренато Зеноби, един от авторите на новата технология.

„Традиционната китайска медицина още преди хиляди години е казала, че човешкото състояние може да се определи по три начина – пулс, цвят на езика и дишане. Ние имаме дори специално обучени кучета, които могат буквално да подушат заболяването по оттенъците на дъха”, казва Зеноби.

Т.нар. отпечатъци на дъха педставляват карта на бактериите, присъстващи в стомаха и дробовете на човека. По диханието може да се говори за наличието на инфекция на дробовете, дори за рак на стомаха. Швейцарските специалисти твърдят, че са създали инструмент, който е способен да отличи диханието на един човек от друг, буквално подушвайки разликата. Повечето хора не усещат миризмата на дъха, понякога той може да има някои неприятни нотки, но за специалните детектори неговите съставки, по-точно техните пропорции, са „паспорт” на човека.

Някои показатели на издишваните газове, такива като нивото на СО2, изпарения от течности и др., са практически еднакви при всички здрави хора, но има и уникални показатели.

Учените твърдят, че отпечатъкът на диханието може да стане необходим елемент в медицинските изследвания, когато човек се готви за операция, като покаже непоносимост към определени лекарства или други агенти.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. PLoS ONE.

Източник: ScienceNOW