ОЗИРИС-РЕх тръгна към Земята с проби от Бену

Повърхността на астероида Бену (Bennu)/NASA
Ивайло Красимиров

Космически апарат на НАСА, който според учените е събрал проби от астероид, започна двугодишното си пътуване обратно към Земята в понеделник.

Космическият кораб OSIRIS-REx на НАСА изпълнява мисия, като посети Бену, астероид с размер на небостъргач на около 320 милиона км от Земята, и изследва повърхността му, събра проби и ги връща обратно на Земята.

Персоналът празнува в контролната зала на OSIRIS-REx в Колорадо, когато космическото превозно средство се отблъсна от астероида, чието тяло с форма на жълъд се формира в ранните дни на Слънчевата система. OSIRIS-REx пристигна на Бену през 2018 г.

Космическият кораб е открил следи от молекули водород и кислород – част от рецептата за вода и следователно потенциал за живот – вградени в скалистата повърхност на астероида, каза Данте Лаурета, главният изследовател на мисията OSIRIS-REx, през 2018 г.

Пътуването обратно към Земята ще отнеме около две години. След това космическият кораб ще изхвърли капсула, съдържаща пробите от астероида, които според НАСА ще кацнат в отдалечен район на Юта.

НАСА казва, че пробите ще бъдат разпределени в изследователски лаборатории по целия свят, но 75% от пробите ще бъдат запазени в космическия център Джонсън в Хюстън, за да могат бъдещите поколения да ги изследват с все още не създадени технологии.

OSIRIS-REx е с размера на миниван и е на стойност 800 млн. долара, като е построен от Lockheed Martin. Мисията му стартира през 2016 г., за да вземе и върне първата американска проба от девствени астероидни материали. Япония е единствената друга страна, която е
извършила подобен подвиг.

Астероидите са сред остатъците от образуването на Слънчевата система преди около 4,5 милиарда години. Пробите може да съдържат улики за произхода на живота на Земята, казват учените.