Пчелите са ни дори по-скъпи, отколкото сме смятали

• 5 декември 2013 г. в 00:05 Последна промяна:
    5 декември 2013 г. в 23:50

Вероятно пчелите са много по-полезни за икономиката, отколкото се е смятало досега, се казва в изводите от ново проучване, цитирано от Phys.org.

Учените, изследвали насекомите, са наблюдавали влиянието, което те оказват върху развитието на ягодови насаждения. Излиза, че опрашваните от пчели ягоди имат много по-висока търговска стойност в сравнение с тези, за чието размножаване се е погрижил вятърът.

В първия случай плодовете са много по-тежки, плътни, отличават се с по-наситен червен цвят, като освен това имат и по-дълга издръжливост след откъсване.

Намаляването на пчелите в световен мащаб е явление, за което се говори отдавна. Някои теории свързват този процес с нарасналите нива на замърсяване и с използването на пестициди в земеделието.

Според изследване от 2001 г. на Програмата на ООН за околна среда популациите на пчели и други насекоми са допринесли за около 153 млрд. евро, или 9,5%, от общата стойност на храната в глобален мащаб. Авторите на новото германско проучване обаче смятат, че тези оценки може да се окажат занижени.

Екип от Университета в Гьотинген в Германия са засели девет търговски разновидности на ягоди в експериментално поле. Растенията или са били покрити със специални много тънки метални мрежи, позволяващи опрашване чрез вятъра или самоопрашване, или са били оставени открити, за да могат да бъдат достигани от пчели.

Узрелите плодове са били събрани и селектирани според комерсиалните критерии за атрактивен външен вид. След това ягодите са преминали широк набор от лабораторни тестове на цвета, твърдостта, устойчивостта на преждевременно омекване и гъбично разпространение.

В 70% от различните разновидности на ягодовите растения плодовете на опрашените от пчели насаждения се оказали с по-наситен червен цвят от опрашените от вятъра или самоопрашените посеви.

„Пчелните” ягоди били и с 11% по-голямо тегло от опрашените от вятъра и с над 30% по-тежки от самоопрашените. Освен това били по-плътни, поради което „животът” им на щандовете в магазините е с около 12 часа по-дълъг от опрашените от вятъра и с 26 по-дълъг от този на самоопрашените.

От търговска гледна точка тези разлики са значителни, се казва в изследването.

Повече от 90 на сто от ягодите стават непродаваеми само след четири дни съхранение. По-меките плодове са по-предразположени към потъмняване и гъбични инфекции.

В Европа, където всяка година се отглеждат 1,5 млн. тона ягоди, пчелните популации понижават загубите на плод с 11%, т.е. спестяват загуби за 236 млн. евро.

Тайната на по-голямата устойчивост на „пчелните” ягоди според учените се крие в семенцата по повърхността на плода. Опрашените от насекомо ягоди имат далеч повече оплодени семенца от другите плодове, тъй като пчелите са опрашвали по-скоро цялото растение, а не само част от него. А колкото повече семенца има, толкова по-високи са нивата на хормона, наречен оксин, който повлиява появата на гиберелиновата киселина. При големи количества и от двете се отделят протеини, подобряващи качествата на ягодата.

Учените подчертават, че направените от тях открития би трябвало да бъдат използвани за повишаване качеството на реколтите от различни култури и като цяло за намаляване на загубата на храна.

Защото, докато на някои места по света хората умират от глад, то в индустриализираните страни между 30 и 50 на сто от всички посеви се изхвърлят на ниво търговец и потребител.