Погребаното „езеро“ на Марс може да е просто пластове лед и скала

марсиански дюни
Багнолдските дюни. NASA/JPL-Caltech/MSSS
Ивайло Красимиров

„Следвай водата“ отдавна е мантрата на учените, търсещи живот извън Земята. В крайна сметка единствената известна люлка на живота в космоса е водната планета, която наричаме наш дом. Но сега има повече доказателства, които предполагат, че потенциалното откритие на течна вода на Марс може да не е толкова водоустойчиво, съобщават изследователи на 26 септември в Nature Astronomy.

През 2018 г. учени обявиха откриването на голямо подземно езеро близо до южния полюс на Марс. Това твърдение – и последващи наблюдения, предполагащи допълнителни басейни с течна вода под повърхността на Червената планета – подхраниха вълнението за възможно откриване на извънземен свят, вероятно благоприятен за живот.

Но оттогава изследователите предполагат, че тези открития може да не издържат на проверка. През 2021 г. една група предположи, че глинестите минерали и замразените саламури, а не течната вода, може да са отговорни за силните радарни сигнали, които изследователите наблюдават.

Космическите кораби, обикалящи около Марс, излъчват радиовълни към Червената планета и измерват времето и интензитета на отразените вълни, за да направят извод какво има под повърхността на Марс. И сега друг екип показа, че обикновените слоеве от скали и лед могат да произведат много от същите радарни сигнали, които преди са били приписвани на водата.

Планетарният учен Дан Лалич от университета Корнел и колегите му изчислиха как плоските слоеве от скална основа, воден лед и лед с въглероден диоксид – за които е известно, че са в изобилие на Марс – отразяват радиовълните. „Беше доста прост анализ“, казва Лалич.

Изследователите откриха, че могат да възпроизведат някои от аномално силните радарни сигнали, за които се смята, че се дължат на течна вода. Индивидуалните радарни сигнали от различни слоеве скала и лед се сумират, когато слоевете са с определена дебелина, казва Лалич. Това произвежда по-силен сигнал, който след това се улавя от инструментите на космическия кораб. Но тези инструменти не винаги могат да покажат разликата между радиовълна, идваща от един слой, и тази, която е резултат от множество слоеве, казва той.

„Изглеждат като едно отражение за радара.“ Тези резултати не изключват течна вода на Марс, признават Лалич и колегите му. „Това просто казва, че има и други опции“, казва той. Новото откритие е „правдоподобен сценарий“, казва Адитья Кхулър, планетарен учен от Държавния университет на Аризона , който не е участвал в изследването. Но докато учените не получат много повече данни от Червената планета, ще бъде трудно да се разбере дали течната вода наистина съществува на Марс, казва Кхулър.