Потвърдиха съществуването на звезди матрьошки

Червените свръхгиганти се захранват от енергията на ядрения синтез, а обектите на Торн–Житков – от необичайната активност на неутронните звезди в техните недра.
© ESO

През 1975 година учените предсказали и описали теоретично възможността за съществуването на звезди матрьошки.

В червените гиганти може да се намират свръхплътни неутронни звезди, твърдели учените.

Доказването на съществуването на такива светила, получили названието обекти на Торн–Житков, не било възможно по това време, но сега астрономите отново си спомнили за необходимостта от изясняване на тази хипотеза.

През януари група учени от университета на Колорадо в Боулдър заявиха за откриването на първия достоен кандидат за обект на Торн–Житков. Изследователите го изчислили по химичния състав, в който влизали литий, молибден и рубидий – според прогнозите характерни за такива обекти елементи.

Звездите матрьошки, както смятат астрофизиците, се образуват в резултат на сливането на две светила, като червен свръхгигант и неутронна звезда. По време на взрива на свръхнова протича тясното им взаимодействие, неутронната звезда „пада“ върху свръхгиганта и той я поглъща. И все пак точният сценарий на появата на обекти на Торн–Житков досега не е установен.

Известно е, че обикновените свръхгиганти получават енергия от ядрения синтез в недрата им, а обектите на Торн–Житков – от необичайната активност на неутронните звезди в себе си.

„Изучаването на такива обекти е една от най-интересните области в астрономията. Ние получаваме съвсем нова представа за това как работят вътрешностите на звездите. Освен това във вътрешностите на такива звезди се образуват нови тежки елементи, които също са достойни за детайлно внимание“, казва водещият автор на последното изследване Емили Левеск от университета на Колорадо в Боулдър.

Астрономите направили откритието си с помощта на 6,5-метровия Магеланов телескоп. Те изследвали спектъра на светлината, излъчвана от червени свръхгиганти, и определили от какви химични елементи се състоят звездите. Спектърът на едното от светилата – HV 2112 в Малкия Магеланов облак, притежавал най-необичайни свойства.

Такива елементи като литий, молибден и рубидий могат да присъстват в състава на всяка звезда, но не в такова голямо количество като при HV 2112, твърдят американските астрономи. Освен това температурата на свръхгиганта не би позволила на тези елементи да се задържат на повърхността задълго.

Съвременната астрономия няма други разумни обяснения за широкото разпространение на тежки елементи в състава на червените гиганти освен този, предложен от Кийп Торн и Анна Житков. Затова сега съществуването на „звезди матрьошки“ може да се смята за официално потвърдено.

„Много съм щастлива, че първите наблюдателни потвърждения на нашата теория започнаха да се появяват. През 70-те години никой не можа да опровергае нашето предположение , а сега учените намират доказателства на теорията“ коментира откритието Анна Житков.

Статия с описанието на откритието е приета за публикация в сп. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society Letters, а засега с него можете да се запознаете на arXiv.org.