Повече от 80 процента от козметичните реклами са лъжа
Въпреки целия блясък на рекламите в списанията, изглежда, няма никаква научна почва, която да потвърждава тяхната истинност.
Ново изследване, проведено върху козметични реклами в известни списания като Vogue, Glamour и Marie Claire, показва, че повечето твърдения са неточни, като голяма част от тях са чиста лъжа.
Изследователи от щатския университет Валдоста (Valdosta State University) са проверили 289 страници с реклами от седем списания, публикувани през април 2013 година, като поставили твърденията в няколко категории – например природосъобразни твърдения („не е тествано върху животни“), подтикващи твърдения („препоръчано от дерматолози“) и научни твърдения („клинично доказано“).
Рекламните продукти, които са изследвани, били различни – грим, кремове за лице и тяло, парфюми и други.
Веднъж категоризирани, твърденията, отнасящи се до козметиката, били разглеждани от група съдии и класифицирани по скала на истинност, състояща се от четири нива – чиста лъжа, пропускане на факт, неясни и приемливи.
Въпреки че много от нас вече гледат скептично на рекламите от производителите на козметика, резултатите от изследването са потресаващи. В крайна сметка, само 18 процента от твърденията в рекламите са отчетени като приемливи, като твърденията за 4 от 5 продукта били видени като неясни или лъжливи.
По отношение на научните твърдения – само 14 процента били приемливи. Най-добре се представили твърденията за природосъобразност, но въпреки това само половината от тях били сметнати за приемливи. Само един на четири продукта имал ползотворния ефект, приписван му в рекламите, но и почти също толкова продукти били рекламирани с чисти лъжи (23 процента).
Въпреки че не е изненада, че ефектите на козметичните продукти се преувеличават и дори понякога изфабрикуват, изследването може да привлече публичност, достатъчна за промяната на рекламирането им.
„От проучването ни става ясно, че маркетинговите компании имат голям интерес в скриването на истината за ефективността на козметичните продукти. Има нужда от нови правила“, казва един от съавторите на проучването за The Telegraph.
Изследването е публикувано в Journal of Global Fashion Marketing.