Пред скуката предпочитаме да ни „друсне” ток

Повечето хора усещат дискомфорт, когато останат насаме с мислите си и нямат възможност да се занимават с каквото и да било.

Освен това мнозина биха предпочели дори физическа болка пред мъките на безделието.

До тези доста неочаквани изводи са стигнали група изследователи под ръководството на Тимъти Уилсън от университета на Вирджиния.

Участниците в серия от единадесет експеримента трябвало да поседят известно време ей така, като се предадат на мислите си, в стая без каквато и да е техника, включително смартфони.

Първоначално за опитите били привлечени студенти, след това изследователите поканили хора на възраст от 18 до 77 години. Както се оказало, повечето от тях дори 15 минути не могат да прекарат насаме със собствените си мисли и мечти. Това им носело основно негативни емоции – било им скучно и не можели да се съсредоточат.

Резултатите практически не зависели от възрастта – дори възрастните хора често се оказвали неспособни да оценят прелестта на такива размишления.

„Тези от нас, които обичат просто да си поседят и поразмишляват – един от тях се явявам и аз – може да намерят резултатите за странни. Но участниците в експериментите нееднократно показаха, че дори за кратък период не биха предпочели собствените си мисли пред каквито и да било действия“, разказва Тимъти Уилсън.

В друг експеримент на доброволците се предлагало да „летят из облаците“, докато се намират вкъщи. Но около една трета от участниците признали, че не са успели да устоят пред изкушението да „пошмекеруват“ – някои от тях например скоро започнали да слушат музика, други вземали смартфона в ръце. Като цяло отдаването на размишления „на собствена територия“ носело на хората не повече удоволствие, отколкото в непозната стая.

След това изследователите отишли по-далече. Станало им любопитно ще предпочете ли човек мирните размишления пред неприятни усещания. В хода на поредния експеримент на участниците била дадена възможност да натиснат бутонче и да получат слаб, но неприятен електрически разряд. Точно такъв електрошок те получили предварително, след което твърдели, че са готови дори да платят, за да не получат това усещане отново.

Но през петнадесетте минути, предназначени за размишления, 67% от мъжете и 25% от жените самостоятелно натискали това бутонче – тоест прекарването на четвърт час в мисли и бездействие се оказало за тях по-голямо изпитание, отколкото неприятното физическо усещане.

Според учените, публикували своята работа в сп. Science, откритата от тях закономерност може да се обясни на първо място с това, че днес на човек се предоставят много повече възможности да контактува с околния свят, отколкото за постигане на хармония със себе си чрез медитация или по друг начин.

Не е изключено също така, че в едни или други периоди предпочитат да останат насаме с мислите си повече хора, отколкото произтича от изследванията, но това желание е трудно да се подбуди „по заповед“.

EurekAlert!