Ранната Вселена не е била хаотична

© Hubble Heritage/CC BY-SA 2.0
Димитър Димитров

Големите дискови галактики, като Млечния път, вероятно са съществували и в ранните дни на нашата Вселена. Нова широкомащабна симулация предрича, че още само 500 милиона години след Големия взрив, Вселената е била подредена, или поне по-подредена отколкото се е смятало досега.

Откритията са публикувани в Astrophysical Journal Letters и ще помогнат на изследователите да намерят доказателства за най-ранните галактики. „Вдъхновяващо е да знаем, че галактики като нашата са съществували и в младата Вселена“, казва Тициана Ди Матео (Tiziana Di Matteo), която е професор по физика в университета Карнеги. „Най-отдалечените наблюдения на телескопа Хъбъл покриват много малко пространство и все пак се виждат доста неправилни и разтурени галактики от тези ранни епохи.“

Ди Матео и Рупърт Крофт (Rupert Croft), който също е професор по физика, изпълнили една от най-големите симулации, създавани някога. Тя се нарича Сини приливи (Blue Tides) и е около 100 пъти по-обширна от предишни симулации. Всъщност била толкова голяма, че отнела цялата изчислителна мощ на суперкомпютъра BlueWater и тази на още почти 1 милион обикновени компютри, за да бъде изпълнена.

Дисковите галактики са доста големи и сложни и затова учените смятали, че ако в ранната Вселена въобще е имало такива, то това е щяло да бъде рядко срещана случайност. „На теория смятахме, че когато Вселената е била само на 5 процента от сегашната си възраст, тя е била дом на хаос и неподреденост“, добавя Крофт. „Симулацията ни показа, че сме далече от истината – вероятно вече е имало красиви и симетрични галактики като нашият Млечен път.“

„Навлизаме в много интересен етап от космологията“, казва Ди Матео. „Досега не можехме да изучаваме тези галактики с телескопи, защото те се виждат много трудно, а и се срещат рядко. Не можехме да правим компютърни симулации в такъв мащаб, защото нямахме компютри, които да са способни да се справят със задачата.“

„Технологията напредна много и вече сме способни да правим всякакви симулации, а чрез телескопи като WFIRST ще можем и да гледаме директно“, завършва Ди Матео.

The Epoch Times