Растенията „пищят“, когато са наранени

Ивайло Красимиров

Ето една констатация, която може да накара веганите да направят пауза за размисъл: някои растения излъчват „ултразвуков писък“, когато са стресирани.

Изследователи поставили микрофони на няколко сантиметра от домати и тютюн, след което ги лишили от вода и наранили стъблата им.

Растенията излъчили ултразвуков сигнал между 20 и 100 килохерца, откриват учените от университета в Тел Авив. Те смятат, че сигналите могат да предадат за сполетялото ги бедствие на други околни растения, съобщава изданието LiveScience.

Когато стъблото на доматеното растение е отрязано, то излъчва 25 ултразвукови сигнала на стрес за един час, откриват изследователите. Доматеното растение излъчило до 35 сигнали на страдание за час, когато го лишили от вода.

В публикуваната статия, изследователите пишат:
„Тези открития могат да променят начина, по който мислим за растителното царство, което досега се считаше за почти напълно мълчаливо. “

Предишни изследвания показват, че дори четкането на растение от прах може да го „стресира“, което го кара да „предупреждава“ близките растения, че нещо неприятно се е случило, казват изследователите.

Сигналите са под формата на химикали, секретирани от корените на засегнатото растение, които казват на близките растения, че пострадалото растение е било в контакт с нещо.

Изследователите смятат, че сигналите са „инструкции“ за това как да растат околните растения, въз основа на това дали намиращите се в близост растения са роднини.

Водени от Велемир Нинкович от Шведския университет за селскостопански науки, изследователите стресират разсад от царевица, като докосват листата му. След това наблюдават как реагират растенията в близост и откриват, че те насочват ресурсите си в отглеждане на повече листа и по-малко корени.

Водещият автор д-р Нинкович казва: „Нашето проучване показа, че промените, предизвикани от надземния механичен контакт между растенията, могат да засегнат взаимодействията им и под земята, действайки като сигнали за прогнозиране на бъдещото им поведение.