Разкриха тайната на загадъчните тъмни петна на Европа

© NASA/JPL-Caltech/SETI Institute

Необичайни тъмни петна на ледения щит на Европа, спътника на Юпитер, се оказали залежи от сол, попаднала на повърхността заедно с водата, „избягала“ от подледния океан на Юпитеровата луна и почерняла под действието на космическите лъчи.

Това са изяснили планетолози, публикували статия в изданието Geophysical Research Letters.

„Имаме много въпроси към Европа и главният и най-сложен от тях е загадката има ли живот в нейната вода. Подобни изследвания са изключително важни, за да се получи отговор на въпроса, на който ние можем да дадем отговор – има ли на Европа условия за поддържане на живот“, пояснява Кърт Нийбър (Curt Niebur) от НАСА.

Нийбър и редица други планетолози под ръководството на Кевин Хенд (Kevin Hand) от Лабораторията за реактивно движение на НАСА в Пасадена стигнали до този извод в хода на експерименти с уред, който учените на шега наричат „Европа в консервна кутия“.

Тази „консерва“ представлява набор от образци лед, фризери, магнити и прочие научни инструменти, които помагат на учените да пресъздават на Земята условията, които царят на повърхността на Европа днес – температура от минус 173 градуса по Целзий, практически пълно отсъствие на атмосфера, голямо количество космически лъчи и силно външно магнитно поле, изработвано от Юпитер.

„Консервната кутия“ на учените.