Рядко природно явление при катастрофата на боинга в Ростов на Дон
Причина за вчерашната катастрофа на самолет Boeing 737-800 на авиокомпанията FlyDubai, рейс FZ981 в Ростов на Дон може да е станало рядко природно явление, наблюдавано в района при инцидента. За него разказва водещият руски специалист от метеорологичния център „Фобос“ Евгений Тишковец пред LifeNews.
„В района на летището беше наблюдавано много рядко явление, което се нарича струйно течение. Това е, когато скоростта на вятъра превишава 100 км/час, което е повече от 30 м/c“, отбелязва специалистът.
„Това струйно течение се наблюдаваше от височина 629 метра и се простираше почти до 10 000 метра. Обикновено самолетите се стараят да избягват подобен род явления, с изключение, когато летят на ешелон 9 километра и използват този вятър като попътен с цел икономия на гориво“, казва метеорологът.
Такъв поток може да окаже най-негативно влияние върху динамиката на полета. Това би могло да обясни защо пилотът не е могъл да се приземи от първия опит, отбелязва той.
„Нямам данни непосредствено от този летателен апарат, но от военния си опит знам, че подобен род самолети имат ограничение – критична стойност на вятъра, при която излитането и кацането са категорично забранени. Да допуснем, за Ту-154 и някои модификации на Ил тези стойности варират от 10 до 17 м/с. Това е таванът при страничен вятър, когато се разрешава кацане“, разказва Евгений Тишковец.
Той подчертал, че екипажът напразно е очаквал подобряване на природните условия. От прогнозата първоначално било ясно, че това няма да се случи. Но решението за действията на екипажа в този случай е взел командирът на самолета.
Трагедията се случи в събота в 2:40 часа българско време на летището в Ростов на Дон. Пристигащият от Дубай Boeing 737-800 в условията на лоша видимост не успява да се приземи от първия път и е направил втори кръг, като е прекарал във въздуха повече от два часа. При повторния заход към пистата лайнерът е закачил земята и се е разпаднал на части. Загинали са всички 62-ма души на борда – 55 пътници и 7-членен екипаж.
Разглеждат се три основни версии за катастрофата: техническа неизправност, лоши метеорологични условия и грешка на пилотите. Според компанията FlyDubai самолетът е бил нов и технически изправен, а екипажът е бил достатъчно опитен.
На 20 март в Ростов на Дон е обявен ден на траур.