Само молитви ще ни спасят от астероидите

© NASA/JPL-Caltech

Човечеството не разполага с технологии, способни да отклонят летящ към Земята голям астероид, казват от НАСА. Ако до падането на астероида остават три седмици, шефът на космическата агенция съветва просто да се молим.

Шефът на НАСА Чарлз Болдън отговорил на въпроси на научната комисия на Камарата на представителите на САЩ. Конгресмените се интересували колко пари са необходими, за да може НАСА ефективно да защити Земята от падане на астероиди.

Повод за интереса са няколко сближавания на големи обекти до Земята в първите два месеца на годината. Политиците били обезпокоени от падането на челябинския метеорит на 15 февруари 2013 г., както и от прелета на голямо небесно тяло под орбитата на геостационарните спътници в същия ден.

„Две такива значими астрономически събития, случили се в един и същи ден, доказват, че живеем в активна част на Слънчевата система – заявил Еди Джонсън, демократ от Тексас. – Опасните обекти прелитат покрай планетата с удивителна честота.”

„Провървя ни, че събитията от последните месеци се оказаха просто интересни съвпадения, а не катастрофа”, споделил председателят на комисията по наука Ламар Смит, републиканец от Тексас. Той добавил, че комисията се интересува какво прави НАСА за защита на територията на САЩ и на планетата като цяло от падането на астероиди и колко пари й трябват, за да го прави ефективно.

Според съветника на президента на САЩ по въпросите на науката Джон Холдрен обект с диаметър 1 километър може да унищожи цивилизацията на нашата планета. Той отбелязва, че са открити едва 10% от 10 000 обекта с диаметър над 50 метра, които може да заплашват планетата. Според статистиката астероиди с такъв размер падат на Земята веднъж на 1000 години.

„Не разполагаме с информация за астероид, застрашаващ населението на САЩ – заявил Чарлз Болдън. – Но ако до падането на такъв обект остават по-малко от три седмици, молете се!” Шефът на НАСА пояснил, че засега няма технологии, които биха могли да предотвратят катастрофата, ако заплахата е открита прекалено късно. В същото време учените разработват няколко метода за промяна на траекторията на големи обекти. Всеки подобен проект все още се разглежда на теория.

Интересът към заплахата от Космоса рязко нарасна след падането на челябинския метеорит на 15 февруари. Ударната вълнà изби прозорците на 3000 сгради, при което пострадаха над 500 местни жители. Според оценката на учените отделената енергия при разрушаването на метеорита е еквивалентна на взрив от 100 до 200 килотона, диаметърът на небесното тяло не е надвишавал 20 метра, а скоростта му е била около 30 км в секунда.