Създадоха машина с чувство за допир в пръстите

Subramanian Sundaram
Ивайло Красимиров

Тя регистрира докосвания почти като човешкото тяло. Учените изобретиха изкуствена, чувствителна на допир повърхност. Сензорната техника струва по-малко от 10 евро.

Нова разработка на Масачузетския технологичен институт (MIT) може да доведе до чувствително подобрение в роботиката и в ръчните протези.

Учените са изработили своята изкуствена ръчна повърхност върху обикновена плетена ръкавица, налична във всеки магазин. Стотици сензори обаче отчитат докосванията и силата на натиска.

Екипът учени с ръководител Субраманиан Сундарам е използвал тънко фолио с дебелина 0,1 милиметра, което от всяка страна е изградено от електропроводими влакна. Мрежата е изолирана навън с лепило и фолио от полиетилен, се казва в специализираното издание “Nature.”

Точките на кръстосване на влакната образуват общо 548 разпределени върху цялата ръка сензори за натиск. Учените са обучили ръкавицата да разпознава 26 различни предмети от ежедневието: чаши, лъжици, ножици, химикалки и т.н. Данните от сензорите били съхранени в невронна мрежа, с чията помощ системата „научила“ да разпознава предметите, според характерния модел на натискане.

След това екипът създал база данни, в която характерните модели на натиск били свързани със снимки на съответните предмети. Учените се надяват тяхната технология да допринесе за по-голяма прецизност в хващането на роботската ръка чрез комбинацията от визуална информация и сензорите за натиск.

„Надяваме се роботите да могат да правят това, което могат и хората, като например да мият чинии или да изпълняват други задачи. Ако роботите трябва да могат да вършат такива неща, те трябва да могат да разпознават отделните предмети много добре“, казва Сундарам в съобщение на Института. Защото, когато човек докосва предмети, разбира за какво става дума само от чувството на допир.

Източник: SPIEGEL ONLINE