Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Създадоха „умна“ почва: сама се напоява и подхранва

18 юли 2024 г. в 16:05
Последно: 22 юли 2024 г. в 13:37

Изследователи са разработили нов тип почва, способна да улавя вода от въздуха, осигурявайки влага на растенията, живеещи в нея.

В условията на климатична криза, която носи на света ужасни горещи вълни, суши и пожари, учените създадоха нещо, което да помогне на фермерите.

Става въпрос за интелигентна почва, която ще свърши цялата работа вместо тях, пише PHYS.org.

Проектът „умна почва“ е разработен от екип от Тексаския университет в Остин.

Според водещия автор на изследването, аспирант в Катедрата по машинно инженерство, Чонджуна Пака, той и неговите колеги са разработили почва, пълна с хидрогел. Неговата употреба води до растеж на по-големи и по-здрави растения. Освен това новата почва изисква по-малко вода и торове, и е в състояние да контролира самостоятелно напояването си.

Авторите на изследването отбелязват, че технологията е достатъчно универсална, за да може да се използва в широк диапазон от климатични условия: от най-сухите региони на Земята до регионите с умерен климат.

Около 70 процента от глобалното потребление на прясна вода на Земята днес отива за селското стопанство.

В някои развиващи се страни този показател достига до 95 процента.

В същото време населението продължава да расте и учените все по-често предупреждават, че съвсем скоро може да се сблъскаме с недостига на прясна вода. Причините за това са комплексни и се дължат на изменението на климата, замърсяването и липсата на ресурси.

Междувременно традиционните методи за управление на земеделието, особено напояването и прилагането на торове, са изправени пред сериозни проблеми, включително неефективно използване на водата и екологична деградация на земите. Учените са убедени, че новата „умна почва“ може да реши някои от проблемите, описани по-горе.

Друг проблем е, че при използването на торове, често се стига до прекомерна насищане с хранителни вещества. В резултат на това наблюдаваме те се усвояват неефективно, околната среда се замърсява, а почвата страда. Новата „умна“ почва ще реши и този проблем.

Екипът е провел вече серия от експерименти. Резултатите показват, че при растенията, вкоренени в хидрогелна почва, дължината на стъблото се е увеличила със 138 процента в сравнение с контролната група, отглеждани в нормална почва.

В същото времеиновативната почва пести воден ресурс с приблизително 40 процента, което значително намалява необходимостта от често напояване, и осигурява устойчиво развитие на културите.

Авторите на изследването отбелязват също, че тяхната работа се основава на предишни открития, свързани с работата с хидрогелове, способни да извличат вода от атмосферата.

Проектът ще продължи, а следващите стъпки на изследователите включват интегриране на различни видове торове и по-дълги полеви опити.

Иновации