Ще наблюдаваме от вкъщи как се върти Земята

© NASA

За да погледнете към нашата планета от орбита, вече не е нужно да ставате космонавти или да плащате стотици хиляди долари за място в суборбиталния самолет на Virgin Galactic.

Вече има по-достъпен и безопасен вариант – шанс да видите Земята от Космоса, без да ставате от дивана.

С помощта на руски космически специалисти компанията UrtheCast от Ванкувър е изстреляла на 26 ноември две камери на орбита. С тях ще се получава поточно изображение (стрийминг) на Земята в реално време.

В резултат интернет потребителите ще могат безплатно да посетят сайта UrtheCast.com в удобно време и да видят красотата на огромното синьо кълбо, на което живеем.

Камерите ще извършват 90-минутно завъртане около Земята по 16 пъти на ден.

„Преди десет години беше невероятно трудно да се направи подобно нещо – разказва директорът на компанията UrtheCast Скот Ларсън. – Но след три години събиране на средства и работа с руски и канадски инженери и разработчици проектът най-после се откъсна от Земята. Камерите се отправиха в Космоса на руски носител „Союз” от космодрума Байконур. Стартът беше в 0,53 часа московско време.”

С космическия кораб „Прогрес М-21М” камерите ще попаднат на руската част от Международната космическа станция. МКС е най-големият изкуствен спътник на орбита около Земята, който служи като научноизследователска лаборатория и изпитателен обект за бъдещи космически мисии. Сега към дългия й списък от функции се прибавя още една.

След калибриране, което може да отнеме няколко месеца, камерите ще започнат да предават изображение на Земята. За първи път всеки уеб потребител ще може да види нашата планета в космическото пространство със забавяне само 45 минути (максимум няколко часа).

Високата резолюция ще позволи да се види не само Земята, но и всичките променливи природни условия, смяната на годишните времена, движещите се транспортни средства, тълпите от хората, лодки и сгради. Всеки ще може да получи не само панорама, но и да погледне към своята страна и към своите съседи – в момента, когато камерите се намират над тази част на света.

Поточното видео представлява огромен обем данни. Но такова предаване на информация във всеки случай изисква по-малки разходи, отколкото подготовката на космонавт или билет за космически турист – дори не е необходимо да си вземете отпуск.

По думите на Ларсън компанията ще изпраща на Земята 200 гигабайта данни на ден, което, разбира се, ще създаде известно забавяне в получаването на информацията. Но ако се отчита, че сега нашата планета от Космоса може да се види само с Google Earth, която работи със забавяне няколко месеца, дори година (Google налага снимки, направени от различни спътници), транслацията ще протича „почти в реално време”.

За да платят сметката, UrtheCast се обърнали към частното финансиране и събрали $45 млн. Компанията е сключила многобройни договори, включително с медии (например с Discovery Channel), които ще имат достъп до транслацията, след като камерите започнат работа. UrtheCast ще дава изображения и на различни научноизследователски компании и спътникови приложения, следящи стихийни бедствия.

Проектът може с право да се нарече международен – камерите са проектирани от инженерна организация, базирана в Британска Колумбия. Русия не само помага да се изпрати на орбита цялото необходимо оборудване, но и ще транслира изображението. Канадецът Ларсън твърди, че идеята по право принадлежи на руските специалисти.

Досега само големи корпорации и правителствени институции са можели да си позволят да купят спътникови изображения от Космоса и това е било скъпо удоволствие. UrtheCast ще даде възможност на всеки жител на планетата да се наслади на гледката, която преди беше достъпна само за избрани.