Ще ни огрее ли Бетелгейзе като второ Слънце?

hdwallpapera.com

Тези дни в медиите се появи информация, че в резултат на скорошен взрив звездата Бетелгейзе ще се превърне в огромно огнено кълбо, подобно на второ Слънце, и ще сияе около две седмици, превръщайки нощта в ден.

Николай Самус от Московския планетариум, водещ сътрудник на отдела за нестационарни звезди и звездна спектроскопия на Института по астрономия на РАН, коментира появилата се новина.

„Бетелгейзе се явява червен свръхгигант и отдавна е добър кандидат за взрив на свръхнова. Нейната маса е равна на 20 слънчеви маси, а възрастта ѝ е около 8 млн. години.

Австралийският физик Брад Картър е предсказвал нейния взрив още през 2012 година, но това не се е случило. Кога именно ще се случи грандиозният взрив на масивната звезда, никой от учените не знае със сигурност – това може с еднаква вероятност да се случи и утре, и след хиляда години.

Пишат, че за последните две години тя се е свила с 15%, но това не означава нищо, тъй като Бетелгейзе е променлива звезда, тоест нейният блясък се изменя с времето в резултат на протичащите в недрата ѝ физически процеси.

Еднозначно може да се каже следното. Първо, в случай на взрив човечеството няма да пострада и няма никакъв повод за притеснение. Може да има някакви ефекти, които да се отразят на връзката, работата на техниката и така нататък. Второ, не се очаква никакво „второ Слънце“. В случай на взрив оценката на блясъка на максимума ще бъде -9 единици. Какво означава това?

За сравнение Луната във фаза пълнолуние има максимум на блясък -12, тоест ако този взрив се случи, то небето наистина ще бъде малко по-светло, но в същото време по-тъмно, отколкото при пълнолуние. По-скоро, ако не знае за момента на взрива на свръхновата, човек няма да забележи нищо особено.“сравнение на звездиЕжегодно се откриват стотици взривове на свръхнови, случващи се в други галактики. Последното избухване в Млечния път, което е забелязано визуално, е наблюдавано през 1604 година. Наблюденията с радио- и рентгенова астрономия са откривали остатъци от взривове, протекли и в по-късно време, но визуално те не са били видни.

Причината за избухване на звезда като свръхнова е нейният взрив на заключителния етап от еволюцията, в резултат на което звездата почти изцяло се разрушава.

Бетелгейзе се явява най-ярката звезда в съзвездие Орион и една от най-големите в нашата галактика. Разстоянието от Земята до звездата по различни оценки е между 495 и 640 светлинни години.