Ще ставаме ли марсианци? Ето как изглежда бъдещето

SpaceX
Ивайло Красимиров

Доколкото се знае към днешна дата плановете за изпращане на човешка мисия до Марс остават актуални по време на мандата на новия американски президент Доналд Тръмп. Това е хубаво нещо, особено като има предвид агресивният времеви план на мисиите, предвидени за следващите няколко години. НАСА не е единствената организация, която се стреми към Марс. Няколко правителства и частни организации включват Червената планета в плановете си. Ето кратък обзор по темата:

ПРОГРАМИТЕ НА НАСА

Американският конгрес засега осигурява финансиране на космическата агенция, така че НАСА гледа много сериозно на (сравнително) скорошна мисия до Марс. Агенцията има многопланов подход като първо се фокусира върху подобряване на човешките възможности в космическите полети чрез тестове и нови технологии като системата за космически изстрелвания SLS (Space Launch System), чиято първа цел е Луната.

Преди да изпрати хора на Марс, НАСА първо работи по няколко безпилотни мисии. Първата от тях се нарича InSight (Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport), която е заложена в програмата за 2018 като част от Откривателската програма на Агенцията за изпращане на геофизичен апарат на Марс, който да изучава структурата на планетата.

Освен това НАСА планира и изпращането на ровър на Червената планета през 2020. Този ровър „ще носи седем внимателно подбрани инструменти, с които ще проведе безпрецедентни научни и изследователски проучвания“, казват от американската космическа агенция.

Други планове в програмата включват мисия с връщане на Земята на проби. Това трябва да се случи до края на второто десетилетие на века, въпреки че конкретните планове засега остават неразкрити.

NASA: Mars 2020 Rover

ESA ЕКЗОМАРС: ФАЗА 2

След злополучното кацане на сондата Екзомарс, която се разби по-рано тази година на повърхността на Марс, Европейската космическа агенция (ESA) планира втори опит за 2020 г. За втората мисия ESA планира изпращането на ровър, екипиран със сонда, която да позволи изучаването на структурата на планетата, както и инструменти за екзобиологични и геохимични изследвания. Мисията включва и протонен стартер, осигурен агенцията на Русия Роскосмос.

КОЛОНИЯ НА МАРС

Американският предприемач и милиардер Илън Мъск създава компанията SpaceX през 2002 г. с идеята да допринесе човечеството да се превърне в интерпланетарна раса. В последните месеци той конкретизира плановете си за създаване колония на Марс в следващите 50-100 години. SpaceX сега работи по създаването на интерпланетарна транспортна система (ITS), която първоначално трябва да е в състояние да превози 100 заселници до и от Червената планета. Първоначално плановете на компанията обаче предвиждат безпилотна мисия до Марс през 2018 г. След това, през 2025 г. SpaceX планира да изпрати и човек в пилотирана мисия.

MARS ONE НА ИЗЧАКВАНЕ?

SpaceX не е единствената компания, която се стреми към изграждането на колония на Марс. Базираната в Холандия неправителствена организация Mars One иска да е първата, която ще създаде перманентно човешко селище на Червената планета. Плановете на организацията предвиждат роботизирани прекурсорни мисии през 2020, 2022 и 2024 г., а първите заселници се предвижда да полетят през 2026 и да пристигнат на Марс през 2027 г. Напоследък програмата срещна известни трудности, които наложиха отлагане на работата по роботизираните мисии. Mars One продължава работата по селекцията на кандидати – астронавти и разработката на костюмите за Марс.

BOEING ВЛИЗА В СЪСТЕЗАНИЕТО

Най-скорошният изявен интерес за присъединяване към надпреварата за Марс беше изразен не от кой да е, а от Boeing. Компанията е сред ветераните в разработката на ракети и смята, че може да победи новака SpaceX по отношение на Марс. И двете компании в момента работят с НАСА по програмата за транспортиране на астронавти до и от международната космическа станция. Все пак трябва да се има предвид, че за момента Boeing не е представял каквито и да било детайли за марсиански мисии. Главният изпълнителен директор на компанията обаче Денис Мюйленбург уверено заяви:

Аз съм убеден, че първият човек, който стъпи на Марс ще пристигне там на борда на ракета Boeing.