Скоростта на светлината не беше ли константа?

Wikimedia Commons

Група китайски физици успяха да измерят скоростта на „призрачното взаимодействие от разстояние” – мигновено взаимодействие между квантово заплетени частици – и тя се оказала с четири нули по-голяма от скоростта на светлината, която е 299 792 458 м/сек. Използваното от изследователите оборудване и методология не позволяват да се измери точната скорост, но тя е от порядъка на 3 трилиона метра в секунда.

Призрачното взаимодействие от разстояние е термин, измислен от Алберт Айнщайн за описание на това как квантово заплетените частици си взаимодействат една с друга фактически мигновено, на всякакво разстояние, нарушавайки скоростта на светлината и съответно принципите на релативизма.

И ето сега, благодарение на китайските физици – естествено, същите, които успяха да подобрят рекорда за квантова телепортация миналата година, – ние знаем, че призрачното взаимодействие поне 10 000 пъти превъзхожда скоростта на светлината. Физиците обаче не изключват възможността това да се случва наистина мигновено, но с наличната техника не могат да се проведат по-точни измервания.

За да получат това число, изследователите „заплели” двойки фотони в базова инсталация и след това изпратили половината от всяка двойка на два различни приемника. Приемниците се намирали на разстояние 15,3 км един от друг, изравнени по оста запад-изток, за да се сведе до минимум влиянието на въртенето на Земята (което е съществено при работа със скорости от такъв мащаб). Едната половина на двойката след това била подлагана на наблюдение, а времето, което трябвало на втората половина, за да достигне до същото състояние, се измервало. Този процес се повтарял в продължение на 12 часа, за да се натрупат достатъчно данни за изчисляването на скоростта на призрачното взаимодействие.

Според физиците други изследователски групи вече са се опитвали да измерят неговата скорост, но всички те се натъкнали на недостатъци на методологията, които подкопават принципа на квантовата нелокалност, която се изисква за експеримента.

Какво означава това за нас? Добър въпрос. В последните месеци група учени успяха да телепортират заплетени фотони на 143 километра – първата в света телепортация на микроскопични обекти и първият оптичен канал, способен да предава както традиционни, така и квантови данни.

Сега ние се намираме в точката, в която квантовият интернет – без значение дали ще използва традиционно оптично влакно или спътници – става все по-реален. Ако се окаже, че наистина можем да предаваме данни чрез квантовата обърканост, то вече знаем, че ще можем да правим това на скорости, в пъти превишаващи скоростта на светлината.

Най-малкото това е едно от първите наблюдения на суперсветлинна вселена – значително събитие за всички учени по целия свят.

Източник: ЕxtremeTech