Снимки на НАСА свидетелстват за тектонична активност на Меркурий

Ивайло Красимиров

В продължение на много мислихме, че нашата планета е изключителна, различна от другите. Освен че е единствената в Слънчевата система, която може да приюти живот (поне доколкото знаем), се смяташе, че е единствената, която има тектонична активност. Това означава, че нейните плочи все още се движат и образуват разломи, в резултат от които се случват различни феномени като земетресения, изригване на вулкани и формиране на планини.

Тектоничната активност се причинява от горещината. Преди милиарди години, веднага след формирането си, планетите са били много горещи. С времето са се охладили. В случая на Земята това охлаждане се случва чрез конвекция, при която горещите съставки бавно се изкачват до повърхността и отделят топлина. Скалите, подложени на силен натиск и горещинасе включват в общите конвекционни потоци. Именно те (конвекционните потоци) карат твърдите плочи на планетата да се движат.

fp_jpgwatters_et_al_figure_copy

В изследване, публикувано в Nature Goescience, учените твърдят, че снимки направени от апарата на НАСА MESSENGER (MErcury Surface, Space ENvironment, GEochemistry, and Ranging) на Меркурий показват незабелязани досега подобни на скали земни форми на повърхността на планетата. Тези скални линии, които наподобяват стълби, дават на учените причина да вярват, че Меркурий все още е тектонично жив. Тъй като такива малки деформации на повърхността не биха могли да издържат на непрекъснатите бомбардировки на космическите отпадъци, се смята, че те са много млади.

През последните 18 месеца космическият апарат MESSENGER беше снижен, което му позволи да направи снимки на планетата с много по-висока резолюция, където тези скални линии бяха забелязани. Те издават също, че външното ядро на Меркурий е все още горещо и че планетата все още има контракции.

Джим Грийн, директор планетарна наука в НАСА казва:

Затова изследваме. От години смятахме, че тектоничната активност на Меркурий е в далечното минало. Вълнуващо е да разберем, че тази малка планета – не много по-голяма от нашата Луна – е активна дори днес.

Това откритие подчертава важността на проучването. Няма промяна във виждането, че Меркурий е необитаем, но откритието допринася в посока разбирането на различните тела в Слънчевата система.

Новото мобилно приложение на Мегавселена е достъпно безплатно в Google Play Store и Apple App Store.

• Propecia Risques [url=http://tadalaf20mg.com]online pharmacy[/url] Propecia Cure Treat Itch Itching

MiguRormwago 30 октомври 2017 21:01 Отговор
  • Никой никога и никъде не е сам.Каквото и да направим.Където и да идем.Живеем и творим от мислите който ни идват от така нареченият орган мозък.А мозъка са мисли от предишни наши животи и мисли на тези с който сме живеели.Ни сме се преселели на тази планета от друга планета.Както правим и сега с опити за населяване на други планети.Всяка планета е неблагоприятна докато не се насели.

Георги Колев 29 януари 2017 09:34 Отговор