Сондата Juno започна сближаване с Юпитер

Сондата Juno
NASA/JPL-Caltech/MSSS

Автоматичната сонда Juno, която през юли тази година ще пристигне при най-голямата планета в Слънчевата система – Юпитер, успешно е завършила серията маневри, които са забавили космическия апарат и са го извели на траектория за сближаване с планетата гигант, съобщава НАСА.

„Успешно проведохме първата от двете корекции на траекторията на движение на Juno около Слънцето, които в крайна сметка ще ни отведат към Юпитер на 4 юли тази година в 23 часа и 18 минути по време на източното крайбрежие на САЩ“, казва Скот Болтън (Scott Bolton), ръководител на мисията от Югозападния изследователски институт в Боулдър (САЩ).

Juno стартира на 5 август 2011 година, а пристигането му при Юпитер е планирано за юли 2011 година. Сондата лети към газовия гигант не по пряка траектория, а със серия маневри около Слънцето и Земята, използвайки привличането на нашата планета за получаване на допълнително ускорение.

През октомври 2013 година по време на прелитането покрай Земята Juno премина в безопасен режим, но специалистите от Югозападния изследователски институт са успели да спасят апарата по-късно.

Планира се „Джуно“ (Juno, Юнона) да достигне орбитата на Юпитер на 4 юли 2016 година в 2:29 часа по Гринуич. Основната задача на сондата е изучаването на химическия състав на планетата – по-конкретно апаратът ще оцени количеството кислород и вода, което ще позволи да се стесни кръгът от хипотези за процеса на формиране на газовия гигант.

Както се очаква, около година сондата ще се намира на орбита около Юпитер и ще извърши около 33 обиколки около него, след което през октомври 2017 година ще се потопи в неговите дълбини.