Сондата Паркър завърши първата си обиколка около Слънцето

Ивайло Красимиров

2018 година беше изключително успешна за НАСА с няколко смели нови мисии за проучване на различни характеристики на нашата Слънчева система. Може със сигурност да се каже, че една от най-вълнуващите мисии, е стартирането на соларната сонда на Паркър, която ще изучава Слънцето по-детайлно от всякога.

Пробата вече е счупила няколко рекорда и е доказала, че е в състояние да издържи интензивността на облъчване от нашата звезда. Паркър започна 2019 г., като добави още един успех към вече постигнатото.

Сондата, която стартира през август миналата година, завърши първата си пълна обиколка на Слънцето на 19 януари. Това е подвиг, който космическият кораб ще повтори многократно през следващите няколко години, но завършването на първия пълен цикъл очевидно е повод за празник.

„Това беше една завладяваща и впечатляваща първа орбита“, казва в изявление ръководителят на проекта „Parker Solar Probe“, Енди Дризмън.

„Научихме много за това как космическият кораб оперира и реагира на слънчевата среда, и аз съм горд да кажа, че прогнозите на екипа са много точни.“

Паркър е събрал огромно количество данни по време на първото си пътуване около Слънцето и е извършила голяма част от работата си, без да е в радио контакт със своите водачи на Земята. Тъй като обикаля около Слънцето, сондата редовно ще губи контакт с Земята за определено време и след това ще се свързва отново, когато за пореден път излезе от радио сянката на звездата.

Досега сондата е изпратила повече от 17 гигабайта научни данни и продължава да изпраща още данни от наблюденията. Изпращането на данните от първата обиколка на Слънцето няма да бъде завършено преди април, казват от НАСА.

Очаква се Паркър да работи почти седем години, което прави общо 24 орбити около Слънцето, като при всяка следваща, сондата постепенно ще се приближава към Слънцето. Целта е да бъдат наблюдавани и анализирани много различни функции на звездата, включително генерирането на слънчев вятър и изтичането на енергия от Слънцето в космоса, обясняват от НАСА.