Среща с чужд разум може да е печална за нас

През 1910 г. в нюйоркската Метрополитън опера на сцената изнесли микрофон – невиждано по това време нещо. Вечерното представление на операта на Пиетро Маскани „Селска чест“ било излъчено в радиоефира.

Това било нещо по-скоро футуристично, отколкото практично, тъй като гражданите още нямали радиоприемници. Предаването обаче било уловено от радиото на параход на 20 километра.

Независимо от малката мощност на предавателя, само 500 вата, сигналът частично се отразил от йоносферата, но излязъл в Космоса и полетял далече със скоростта на радиовълните.

За 104 години той е отлетял далече, но още не е излязъл извън пределите на нашата галактика, тъй като нейният диаметър е около 100 000 светлинни години. В галактиката влизат над 100 милиарда звезди и да речем толкова планети.

Благодарение на космическия телескоп „Хъбъл“ и обсерваторията „Кеплер“ откритията са станали всекидневно събитие. Наскоро съобщиха за нова планета с размерите на Земята на 560 светлинни години от нас.

Според теорията на вероятностите на нея може да има живот, по-малко или повече развит, отколкото на Земята. Сигналите от подобни планети вече много години се слушат в Института за извънземен разум (SETI), освен това учените и сами изпращат сигнали към извънземни цивилизации по програмата METI.

Във всяка от тези програми има няколко десетки учени, които година след година прилепват уши към своите апарати в опит да уловят сигнал и да установят контакт.

Не всички подкрепят този идеализъм. Чуват се гласове, че подобни опити са вредни и дори опасни. Какво имат извънземните същества наум? Дали ще ни се явят и как ще се държат при срещата?

Може и да гледат на нас като на домашен добитък, като на източник на белтъчини, суровина за шишчета? Или като на комари – чудни създания, как пърхат при залез, но по-добре да се отървем от тях.

Сръбският астрофизик Милан Циркович предупреждава, че от Космоса може да долетят такива компютърни вируси, каквито нашите програмисти още не са виждали. Най-добре да си кротуваме, съветва той.

Радио- и тв сигналите, мобилните позвънявания, радарните системи – всички техни сигнали се разнасят из Космоса и казват „Привет“ на всеки, който може да ги чуе.

С несекващ оптимизъм много учени от проекти като SETI очакват, че пришълците ще бъдат такива добродушни, както извънземните в едноименния филм на Стивън Спилбърг.

Не всички учени са радостни от този факт. Джон Билингам, известна фигура в НАСА и SETI, настоява за глобален мораториум на такива програми поради възможна опасност за бъдещето на човечеството.

Може би ни тресе параноя? Едва ли, ако се обърнем към историята. Доста по-малко технически развити цивилизации се срещат с по-напреднали, като за първите резултатът обикновено се оказва катастрофален.

Този пример е даден от Стивън Хокинг, който припомня срещата на индианците с белите нашественици. Според него е „абсолютно резонно” предположението за съществуването на разумен живот някъде във Вселената. Хокинг добавя, че Земята може да бъде под заплаха от колонизация.

„Някои авторитетни професори и служители на науката твърдят, че по всяка вероятност ние сме единствената форма на живот във Вселената. Замислете се – колко звезди има там, ако само космическият телескоп „Хъбъл” ни позволява да видим около сто милиарда галактики. И това е само видимата Вселена”, разсъждава и Мичио Каку.

„Всяка галактика се състои от стотици милиарди звезди. В това космическо пространство определено има неведоми за нас форми на живот, подчертава физикът.