Страхът и отвращението може да се надушат

© David Castillo Dominici / FreeDigitalPhotos.net

Хората могат да чувстват мириса на страх и отвращение и тези емоции са заразителни, твърди ново изследване. Според резултатите хората установяват връзки не само чрез езика и визуалните стимули, но и чрез химически сигнали, както всички животни, са установили учените от университета в Утрехт в Нидерландия.

Повечето животни общуват, като използват обонянието, но тъй като при хората липсват същите обонятелни способности, специалистите са смятали, че човеците отдавна са загубили способността да чувстват миризмата на страха и на други емоции.

Известно е, че хората изразяват емоции по различен начини и някои от тях предизвикват сензорна и поведенческа ответна реакция, която може да спаси нашия живот.

Например страхът е метод за предупреждение и подава сигнали, които са свързани с оцеляването, като например учестяването на дишането през носа и бързите движения на очите. Това ни помага да опознаваме възможните сигнали за опасност наоколо.

На свой ред чувството за отвращение предизвиква реакция, която сочи отказ от отсрещната страна, такава като смръщени вежди или сбърчен нос. Холандските учени се надяват да разширят съществуващите знания за чувствата, като доказват, че химичните сигнали, отделяни с потта, съдържат емоционални съобщения.

За да изяснят това, изследователите взели пот, отделяна от подмишниците на 10 мъже, докато те гледали сцени от филма на ужасите „Сиянието” или отблъскващи клипове.

След това учените приканили 36 жени да направят визуален тест, по време на който, без да знаят това, вдишвали мирис от мъжка пот.

Когато участничките подушвали „мириса на страха”, очите им се разширявали, придобивали изплашено изражение, докато тези, които вдишвали мирис на отвращение, също правели гримаса на отвращение. Жените били включени, тъй като предишни изследвания показали, че те са по-чувствителни към мъжкия мирис, отколкото обратното.

Изследователите твърдят, че някои емоции се подават чрез миризма и тази способност може да се окаже полезна в ситуации, когато някой се окаже на място с масово струпване на хора.

Източник:  Fox News